Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/oneworld/public_html/2014/index.php on line 41

Deprecated: Non-static method DateAndTime::date_transf_romana() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 55

Deprecated: Non-static method DateAndTime::ora_transf() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 56

Deprecated: Non-static method DateAndTime::date_transf_romana() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 55

Deprecated: Non-static method DateAndTime::ora_transf() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 56

Deprecated: Non-static method Utils::getRealIpAddr() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 167

Deprecated: Non-static method Url::createGoogleLink() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 220

Deprecated: Non-static method Url::createGoogleLink() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/oneworld/public_html/2014/pages/movies/movie.php on line 220
One World Romania | Studioul Alexandru Sahia: Oldies, Goldies

STUDIOUL ALEXANDRU SAHIA: OLDIES, GOLDIES

THE ALEXANDRU SAHIA STUDIO: OLDIES, GOLDIES


Romania, 88'
Alexandru Boiangiu, Doru si Paula Segal, Laurentiu Damian, Ovidiu Bose Pastina

TITLU ORIGINAL

STUDIOUL ALEXANDRU SAHIA: OLDIES, GOLDIES


SECTIUNEA

Dupa 25 de ani

SYNOPSIS

Cica, intr-o buna zi, un tip se duce la un doctor veterinar si-i zice “Doctore, am niste gaste care-mi tot mor. Ce-as putea sa fac?” Doctorul se gandeste, apoi ii prescrie niste medicamente. Omul se intoarce peste cateva zile: “Doctore, gastele mele tot mor. Ce-as putea sa fac?” Doctorul ii prescrie altceva. Omul pleaca, dar revine din nou peste alte cateva zile: aceeasi problema, alta medicatie. Povestea continua la fel ceva vreme, dupa care omul nu mai apare. Dupa o perioada mai lunga, veterinarul il intalneste intamplator pe strada si il intreaba binevoitor:  « S-au facut bine gastele, sau iti mai trebuie ceva recomandari ? » La care tipul raspunde: « Sigur ca da, orice recomandare e binevenita, insa, daca nu va suparati dumneavoastra,  eu nu mai am gaste pentru experimente: intre timp le-am ingropat pe toate… »

Am auzit pentru prima data povestea cu gastele acum zece ani, cu ocazia primei mele vizite la Studioul Sahia. Mi-a fost povestita de directorul de atunci, Ioan Carmazan. Evident, povestea era, de fapt, o fabula despre studio – la momentul respectiv, gasca agonizanda a cinematografiei romanesti -, si despre directorii numiti succesiv pentru tratarea bolii numite ‚tranzitie’. Zece ani si patru directori mai tarziu, fabula e inca actuala: studioul din Aviatorilor 106 pare in continuare mort si ingropat. Din fericire, drapate in aura de socialism vintage capatata odata cu trecerea timpului, filmele incep sa se vada altfel.

Anul acesta continuam arheologia productiei Sahia inceputa anul trecut, cu un grupaj de filme produse intre mijlocul anilor 60 si mijlocul anilor 80. Incepem cu documentarul de ancheta practicat de Alexandru Boiangiu - unic prin acuitatea investigatiei in peisajul romanesc al momentului, chiar daca marcat inevitabil de proiectul de inginerie sociala al regimului comunist. Continuam cu o ‘scrisoare’ adresata de cuplul Mona si Doru Segal viitorilor locuitori ai Bucurestiului in secolul 21 - un prilej de a trece in revista, in registru ludic, dar nu mai putin simptomatic pentru momentul respectiv, noi modele de locuire si urme ale urbanizarii rapide ramase incrustate in trupul orasului. Incheiem cu doua filme de exceptie ale asa-numitei ‚generatii 80’ de la Sahia: debutul in documentar al lui Laurentiu Damian – o explorare inteligenta a peisajului uman dintr-o colonie de munca („Actiunea 7000”) si o comanda de protectia muncii transformata in exercitiu estetic de Ovidiu Bose Pastina. Recomand vizionarea programului Sahia in paralel cu retrospectiva ‚Marcel Lozinski’, pentru a reflecta asupra ‚posibilului documentar’ in Romania si, respectiv, in Polonia comunista, si implicit asupra puterii disciplinatoare a celor doua regimuri national-comuniste, asa cum se simte aceasta la nivelul productiei documentare. 

Ca tema inainte de proiectie, incercati sa ghiciti in ce film apare pasajul poetic urmator, pe care il dedicam domnului Ion Iliescu, in lumina recentei interventii publice a domniei-sale cu privire la ‚anarhia’ din Euromaidan-Ucraina, 2014 vs. ‚riscul anarhiei’ in Piata Universitati, 1990:

“Minerii sunt si oamenii politici ai acestei tari

Ei lucreaza pe dinauntru si pe dinafara

Chiar daca grape stelare le fac in suflete gropi

Raman copiii credinciosi ai muntelui de pamint”.


Filme:

Casa noastra ca o floare (Alexandru Boiangiu, 1963, 20’) 

Cazul D (Alexandru Boiangiu, 1966, 29’) 

Pentru stranepoti, inca ceva despre Bucuresti… (Doru si Paula Segal, 1980, 14’) 

- Fragmente interviu aici

Pe unde-am fost si-am colindat (Laurentiu Damian, 1982, 16’) 
Fragment interviu aici

Oameni care povestesc (Ovidiu Bose Pastina, 1983, 10’)
- Interviu aici

PROGRAM COMPLET

20 Martie, 16:00, Cinema Elvire Popesco

23 Martie, 14:00, Cinema Studio

VO

Romana

SUBTITRARI

COMPANIE PRODUCATOARE

Studioul Alexandru Sahia

PREMII SI FESTIVALURI

RETELE SOCIALE