sectiunea Studioul Alexandru Sahia

V.O.

romana

SUBTITRARI

engleza

COMPANIE PRODUCATOARE

TITLU ORIGINAL

Sahia Reloaded

SYNOPSIS

Svetlana Boym scrie, in cartea Viitorul nostalgiei, despre relatia intre imaginar si ideologie in vremea copilariei sale in Rusia sovietica: Primul lucru pe care invatam sa-l desenam era o racheta. Tot timpul desenam rachete, intotdeauna prinse in momentul glorios al lansarii. Visam sa zburam in spatiu inainte de a visa la calatorii in strainatate: voiam sa mergem in sus, nu spre Vest


Intr-un documentar, un barbat si o fetita comenteaza din off picturile expuse intr-o expozitie internationala de pictura realizata de copii: - Tabloul asta ce reprezinta?, intreaba barbatul. - Un taran clacas, raspunde fata. - Si asta? - Chiaburul satului. - Dar asta? - Someri din Italia. - Bine, dar unde a vazut el, pictorul-copil, someri din Italia?, insista vocea masculina. - Pai n-a vazut, dar si-a imaginat, explica fata. Filmul se numeste Cei mici despre lumea mare. Micul pictor mentionat e Yura, din Uniunea Sovietica. In vis, Yura calatoreste pe Marte. Adolescentii dintr-un alt documentar (Pe malul Ozanei), realizat cu doua decenii mai tarziu, nu calatoresc nicaieri, dar asteapta, nerabdatori, construirea unei cai ferate care sa-i duca din satul lor recent urbanizat catre altundeva. Pana atunci, merg la Liceul Agricol si asculta prelegeri despre „gradele de libertate” ale tractorului.

 

Fiecare film inclus in programul de documentare Sahia face aluzie la un „altundeva” care exista incorporat in textura lui „aici” si „acum”: in vreme ce Romania socialista trece de la liberalizarea anilor '60 la deteriorarea climatului politic in deceniile urmatoare, constiinta acestui„afara” continua sa existe - ce-i drept, diferit - in imaginarul politic al regizorilor, influentand atat continutul sau estetica filmelor, cat si deciziile de viata ale autorilor, facandu-i uneori sa lase in urma realitatile Romaniei socialiste pentru un „dincolo” mai seducator.

Acel „altundeva” este adesea parte integranta a filmului iar, uneori, chiar beneficiarul sau indepartat -tara „vestica” ce ar putea cumpara o inventie romaneasca revolutionara (Fabrica de impachetat fum) sau turistul strain care trebuie convins sa incerce noile statiuni de la Marea Neagra (Mamaia); modelul estetic strain adoptat de filmul autohton (song-ul brechtian, in Tehnica noua, oameni culti), genul cinematografic ce ofera o supapa de supravietuire unui cinefil plictisit de Romania rurala (westernul, in De-as fi cowboy) sau notiunea generica de lume deschisa, asa cum e reprezentata de simbolul trenului si al garii — o Gara reala, filmata intr-o demonstratie stralucitoare de vérité la mijlocul  anilor ‘60, cand documentaristii Romaniei inca pot filma „la liber” prin tara, sau una doar visata, la Targu Neamt, unde potentialii calatori vor trebui sa se multumeasca o vreme cu tractoarele.

 

Filme:

Tehnica noua, oameni culti, Alexandru Sirbu, 1963, 17 min

Cei mici despre lumea mare, Gabriel Barta,  1960, 14 min

Gara, Gabriel Barta, 1965, 10 min

Fabrica de impachetat fum, Iancu Moscu, 1966, 20 min

De-as fi cowboy…, Iancu Moscu, 1972,  7 min

Mamaia, Slavomir Popovici, 1972, 2 min

Costinesti la Marea Neagra: Intalnire cu munca, Ada Pistiner, 1975, 10 min

Pe malul Ozanei, Copel Moscu, 1984, 10 min


Documentarele au fost „adoptate” de MediaWise Society.

PREMII SI FESTIVALURI