ADULTI DE NEVOIE

Copiii cresc prea repede, spune un cliseu. Unii copii insa cresc si mai repede poate mult prea repede. Protagonistii filmelor din aceasta sectiune sunt toti la varsta copilariei, dar sunt fortati de circumstante sa treaca pragul maturitatii inainte de vreme. Unii parinti nu sunt acasa: Georgiana, la numai 15 ani, are grija de cei sase frati si surori ai ei cata vreme mama lor este la munca in Italia (Waiting for August), iar Totonel, Andreea si Ana se trezesc singuri in ghetoul din Ferentari cand mama lor este arestata pentru trafic de droguri (Toto si surorile lui). Alti copii sunt smulsi de acasa: Spartacus si Cassandra se trezesc in Franta, mai mult pe drumuri, fara siguranta zilei de maine (Spartacus si Cassandra). Iar altii poarta pe umeri povara unui trecut pentru care nu sunt responsabili: Michi, Ramona si Andi cresc in umbra unui vechi lagar de concentrare nazist, a carui prezenta apasatoare permeaza si cele mai simple gesturi adolescentine (Si iata-ne, la mijloc).

 

Ceea ce toate aceste filme au in comun este abordarea directa, atenta pe care regizorii o au fata de protagonistii lor. Procesul de filmare, care impune distanta si creeaza intimitate in acelasi timp, ii transforma pe acesti copii in colaboratori maturi care, in anumite cazuri, preiau controlul filmului cu aceeasi darzenie cu care incearca sa-si croiasca propriul destin. Rezultatele impun respect si neaga clasica avertizare familiara oricarui documentarist: sa nu faci filme cu copii sau animale.


Text introductiv de Mona Nicoara.