Învăț și dezvăț

E din ce în ce mai clar pentru toată lumea că sistemul de învățământ tradițional, bazat pe memorare și examinare constantă a elevilor, nu mai funcționează. În era transmiterii rapide a informației, a accesului fără precedent la resurse de cercetare multiple, școala e nevoită să își reconsidere menirea și să își reformuleze structurile. Există, în multe locuri, alternative la sistemul public clasic de învățământ, însă mai rare sunt guvernele care chiar iau măsuri pentru încurajarea reformelor și adaptării educației la nevoile tinerilor secolului al XXI-lea. În multe state, inclusiv în România, problema aceasta s-a acutizat în timp, din cauza întârzierii măsurilor de înnoire, situația ajungând aproape disperată. În astfel de locuri, mai dese sunt știrile despre absenteismul copiilor, cauzat de sărăcia lucie a familiilor, despre lipsa de școli pe raze de zeci de kilometri și despre condițiile insalubre în care se desfășoară cursurile. Într-un asemenea context, cele două mari teme de discuție - înnoirea structurii de predare și asigurarea condițiilor materiale pentru desfășurarea procesului de învățământ - e necesar să fie abordate concomitent, ceea ce face procesul mult mai complicat.