OWR 11 - Secțiunea „Istorii încă relevante”

Ca în fiecare an, și filmele celei de-a 11-a ediții sunt împărțite în mai multe secțiuni tematice, care vor beneficia atât de proiecții urmate de dezbateri, cât și de evenimente conexe bazate pe formate diferite. Focusurile ediției sunt dedicate unor domenii și subiecte care au provocat recent dezbateri ample la nivelul societății, precum adaptarea educației rigorilor secolului al XXI-lea, asaltul politic asupra justiției, revirimentul rasismului, supremației albe și iliberalismului în întreaga Europă, reformularea politicilor care acordă drepturi egale persoanelor LGBTQ sau tratamentul acordat refugiaților de statele europene.

 

ISTORII ÎNCĂ RELEVANTE

 
Prima secțiune pe care o prezentăm este denumită „Istorii încă relevante” și va prezenta spectatorilor 10 filme documentare recente, care scot în evidență modurile complexe în care trecutul modelează încă prezentul, peste tot în lume. Deși fiecare dintre filmele secțiunii analizează fenomene particulare, ele vor da naștere unor reflecții, sperăm constructive, cu privire la istoria României și la zonele ei despre care nu se vorbește destul.


„The Other Side of Everything”,
realizat de Mila Turajlic, proaspătul câștigător al Marelui Premiu la IDFA, cel mai important festival de film dedicat exclusiv documentarului, redă povestea unei familii burgheze aflate la răscrucea istoriei în centrul Belgradului. Prin intermediul mamei regizoarei, contestatară a regimului comunist, intelectuală activistă după 1989 și membră a unuia dintre guvernele ultimelor două decenii, „The Other Side of Everything” prezintă succesiuni de evenimente istorice care de multe ori par să se confunde cu unele trăite de cetățenii României.

 

Karl Marx City”, unul dintre documentarele favorite ale criticilor internaționali, este cronica spaimelor și căutărilor co-regizoarei Petra Epperlein legate de relația tatălui ei cu Stasi, aparatul de supraveghere al Germaniei de Est. Deși vorbește în aparență despre trecut, având suficiente rezonanțe și cu funcționarea Securității din Republica Socialistă România, filmul preconizează indirect și viitorul supravegherii în masă, cu potențial de a deveni cel puțin la fel de atroce precum omoloagele totalitare. 

 

Nu în ultimul rând, în secțiunea „Istorii încă relevante” apare thrillerul documentar „Absent without Leave”, o poveste deopotrivă personală și politică, în care regizorul taiwanez de origine malaeziană Lau Kek-Huat pornește în căutarea bunicului său, prezent în viața lui doar sub forma unui portret misterios de familie. După ce fost selectat la Busan, în cel mai mare festival de film al Asiei și a primit premiul publicului în Singapore, producția taiwaneză a fost interzisă în Malaezia, pe motiv că bunicul regizorului fusese membru al Partidului Comunist, un subiect încă cenzurat în Malaezia din motive care sunt dezvăluite treptat în film.