Dialogurile OWR13

Așa cum indică și numele festivalului, lumea este una singură pentru toți, dar diferențele de venit, de educație, de cultură sau de mentalitate ne pot uneori da impresia, când îi privim pe ceilalți, că luăm contact cu o realitate paralelă cu a noastră. Pentru a media această întâlnire, majoritatea proiecțiilor din ediția a treisprezecea, care se va desfășura între 20 și 29 martie, vor fi urmate de tradiționalele discuții cu cineaștii și cu specialiști care activează în domeniile discutate în filmele respective, dar și de evenimente de amploare menite să deschidă perspective și să inspire idei care să rămână în mințile spectatorilor mult după terminarea festivalului.

Ediția de anul acesta se va deosebi de cele precedente prin accentul deosebit care va cădea pe rolul pe care îl joacă genul documentar în reînnoirea limbajului cinematografic, în contextul în care imaginea nu mai este deloc percepută ca fiind reflecția obiectivă a realității. În acest punct de cotitură nu doar a filmului documentar, ci și a capacității de a informa și de a face auzită o părere echilibrată în epoca fake news-urilor, apar în locuri neașteptate oaze de analiză, de expresie și de creație liberă. Seria de zece episoade „Le Village” („Satul”), a cineastei franceze Claire Simon, surprinde, pe parcursul a mai multor ani, eforturile lui Jean-Marie Barbe și ale colegilor lui din Lussas, de a construi în acest minuscul sat din Franța un astfel de paradis dedicat filmului documentar. Inspirați de energia și de aspirațiile protagoniștilor, ne propunem să amenajăm și noi un spațiu privilegiat de discuție și de schimb de experiențe la UNATC. Timp de două zile întregi, joi, 26 martie, și vineri, 27 martie, din primele ore ale dimineții și până seara, la UNATC vom prezenta episoadele seriei „Le Village”, iar ulterior vom reflecta cu toții, de la egal la egal, nu doar Claire Simon, Jean-Marie Barbe și mulți alți invitați ai festivalului, ci și profesori, doctoranzi și, sperăm, cât mai mulți studenți și cinefili, la viitorul filmului documentar și la conceptul de universitate deschisă atât la absorbția de idei inovatoare, cât și de oameni provenind din medii sociale și culturale cât mai variate.

Bilete găsiți aici.

Aceeași preocupare se va afla și în centrul dezbaterii Kinedok din acest an, dar subiectul va fi mai restrâns și mai aplicat: va viza mai ales creșterea impactului proiecțiilor de filme documentare în comunitățile din întreaga țară. Se știe că România are o infrastructură cinematografică dezastruoasă, dar dincolo de această constatare trebuie căutate mijloace mai neconvenționale pentru a răspândi filmul dincolo de granițele celor câteva centre culturale ale țării. Vom căuta idei pornind de la experiența și practicile invitaților Zuzana Rubešová, coordonatorul echipei KineDok de la Institute of Documentary Film din Cehia, Ondřej Kamenický, directorul Festivalului Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Praga și Mehelli Modi, fondatorul companiei de distribuție Second Run, care promovează filmele unor cineaști clasici sau contemporani din întreaga lume, printre care se numără Apichatpong Weerasethakul, Miklós Jancsó, Pedro Costa, Kazuo Hara sau Cristi Puiu.

Bilete găiți aici.

Un exemplu de cinema inclusiv, care merge în întâmpinarea unor persoane care nu fac parte din păturile sociale cărora se adresează în general documentarul de artă este „Un film dramatique” al lui Eric Baudelaire. Filmat pe parcursul a trei ani în sânul unei clase de elevi dintr-o școală din suburbiile Parisului, acesta oferă o perspectivă îmbucurătoare asupra beneficiilor autoreprezentării și ale educației cinematografice prin practică directă. Pe data de 25 martie va avea loc un masterclass de montaj cu Éric Baudelaire, Claire Atherton (realizatoarea montajului) și David Pop (unul dintre copiii din film, de origine română). Vom încerca să aflăm, împreună cu invitații noștri, cum au făcut posibilă realizarea acestui proiect neobișnuit și de ce nu se întâmplă mai des ca cinemaul să fie o întreprindere colectivă în adevăratul sens al cuvântului.

Bilete găsiți aici.

Dar filmul nu este în toate circumstanțele un mediu în care expresia sinelui se poate manifesta liber. Dovadă stau filmele lui Petre Sirin, dedicate artelor sau istoriei, și care nu lasă să filtreze nimic din experiența cineastului de a fi fost homosexual sub regimul comunist. Dacă problema discriminării minoritățolor sexuale capătă treptat vizibilitatea cuvenită, istoria respectivelor comunități și mai ales modul în care membrii lor au reușit să facă față dictaturii și asprelor sale pedepse rămân prea puțin cunoscute. Sâmbătă 28 martie, la Centru Ceh, îl vom redescoperi pe artistul Sirin prin intermediul a două filme documentare realizate de acesta - „Cetatea Neamțului” (1958) și „Letopisețul de Piatră al Dobrogei” (1962) - și ulterior, alături de invitații noștri - Alexandru Lupescu (partenerul său de viață), Florin Buhuceanu (activist pentru drepturile omului) și istoricul de film Bujor Rîpeanu - vom explora dimensiunea politică a vieții lui private, cât și momente ale istoriei și culturii gay în contrapunct cu represiunea polițienească încheiată abia la finele anului 2002.

Bilete găsiți aici.

După treizeci de ani de libertate și mai bine de un secol și jumătate de la desființarea robiei, o altă barieră a fost dărâmată: cei care și-au eliberat mintea de stigmata față de romi i-au depășit ca pondere pe cei care încă nu îi acceptă ca egali în societate. Întreaga ediție din acest an a festivalului se va afla sub semnul acestei victorii. Pentru a o saluta, dar și pentru a analiza în ce fel se vor resimți efectele ei și care sunt următorii pași pentru ca evoluția să nu se oprească aici, vom organiza sâmbătă 21 martie o dezbatere intitulată „Ce ne facem când reușim?”. La aceasta vor participa activistul și scriitorul Vasile Ionescu, președintele IRES Prof. univ. dr. Vasile Dâncu, președinta asociației E-Romnja și editor al colecției de eseuri și cercetări „Problema românească - o analiză a rasismului" Carmen Gheorghe, directorul fundației Agenția de Dezvoltare Împreună Gelu Duminică, Prof. univ. dr. Cosima Rughiniș, profesor la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și, prin Skype, Magda Matache, directoarea Programului de Studii Rome în cadrul Universității Harvard. Discuția va fi moderată de jurnalistul Mircea Toma.

Bilete găsiți aici.

Rămânând la statistici, dar de data aceasta la unele îngrijorătoare, un sfert din femeile din România declară că au suferit violențe din partea partenerului, ceea ce ne face să ne întrebăm: De ce este violența împotriva femeii tolerată, ignorată și, uneori, chiar părintește promovată în țara noastră? Cum protejează statul român victimele violenței domestice și în ce fel ultimii 30 de ani au contribuit la formularea unei legislații care să le ajute să-și refacă viața? Vorbim despre toate acestea joi, pe 26 martie, la Pavilion 32, cu Giulia Crișan de la fundația ANAIS, cu Carolina Marin de la UNHCR și cu sociologul Oana Băluță, iar discuția va fi moderată de jurnalista Diana Oncioiu. Dezbaterea este organizată de Frontline Club, promotor al jurnalismului independent și punct de întâlnire între jurnaliștii români și reprezentanții societății civile dornici să dezbată pe marginea subiectelor aflate pe agenda publică la nivel național și internațional.

Bilete găsiți aici.

De acum înainte, toate biletele la proiecțiile individuale și toate tipurile de abonamente pot fi achiziționate de pe site-ul Eventbook.

Puteți afla toate detaliile privind ediția a 13-a a festivalului - program complet, informații despre filme, evenimente și invitați - de pe site-ul acesteia: www.festival-oneworld.ro.

ORGANIZATOR:
Asociația One World Romania
PARTENER PRINCIPAL:
Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundației Konrad Adenauer
SPONSOR PRINCIPAL:
Kaufland
CU SPRIJINUL:
Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, UNHCR - Agenția ONU pentru Refugiați, Uniunea Cineaștilor din România, DACIN-SARA, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminări, Primăria Capitalei prin ArCuB - Centrul Cultural al Municipiului București
SPONSORI:
Bosch, HBO, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Kronenbourg Blanc, Somersby
PARTENER DE MOBILITATE:
Autonom
PARTENERI:
Ambasada Franței în România, Institutul Francez din București, Goethe-Institut București, Ambasada Statelor Unite ale Americii în România, Centrul Ceh București, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveției în România, Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România, CEREFREA Villa Noel, Ambasada Suediei la București, Ambasada Statului Palestina, Centrul Cultural Palestinian „Mahmoud Darwish”, Festivalul Filmului Palestinian, Institutul Polonez din București, Institutul Italian de Cultură, Delegația Valonia-Bruxelles la București, Ambasada Spaniei în România, Institutul Balassi – Institutul Maghiar din București, Festivalul SUPER, Apollo 111, Mezanin, UNATC, Teatrul ODEON, Londohome, Agenția Împreună, Balkan Documentary Center, Festivalul Moldox, Festivalul Verzio, Kinedok, Festivalul Astra, Transilvania Film
BILETE PRIN:
Eventbook
PARTENER LOGISTIC:
DHL
PARTENER DIGITAL:
Canopy
PARTENER DE MONITORIZARE:
mediaTRUST
PARTENERI MEDIA:
Magic FM, Rock FM, Radio România Cultural, Radio Europa Liberă, Scena9, DOR, Films in Frame, Cinepub, Cărturești, Observator Cultural, Perspektiva, Humanitas, Film Menu, Cutra, Igloo, Liternet, All About Romanian Cinema, Zile și Nopți, The Institute, Graphic Front, Verbs Describe Us
FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE:
Centrul Ceh București

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Acest proiect este finanțat în parte printr-un grant al Departamentului de Stat al S.U.A. Opiniile, constatările şi concluziile prezentate în această lucrare sunt ale autorului/autorilor şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al S.U.A

Share on Facebook