După „Aqabat Jaber, Passing Through”, realizat chiar înainte de Intifada, Eyal Sivan se întoarce la tabăra de refugiați a doua zi după evacuarea regiunii de către armata israeliană. Aflată la câțiva kilometri de Ierihon și construită în urmă cu 50 de ani, tabăra de refugiați Aqabat-Jaber este astăzi sub control palestinian. Chiar și așa, statutul celor 3 000 de locuitori ai săi nu s-a schimbat. Conform tratatului de pace, ei sunt în continuare refugiați și nu se pot întoarce în satele din care părinții lor au fugit. Întoarcerea refugiaților înapoi acasă, în toiul conflictului israeliano-palestinian, va determina viitorul Orientului Mijlociu. Acest film, care caută să facă analogii, spune povestea refugiaților palestinieni, precum și pe cea a tuturor refugiaților, a populațiilor deportate, a indivizilor strămutați aflați în centrul marilor conflicte ale secolului XX.
Documentarul lui Goran Dević poate fi încadrat ca film artistic de investigație, cu o puternică abordare activistă, prezentând costul uman al corupției guvernamentale și al disprețului față de muncitorul obișnuit. La o companie de material rulant din Croația, se urmărește, timp de un deceniu, povestea unor membri de sindicat care luptă pentru protejarea locurilor lor de muncă și pentru un trai decent în fața capitalismului nestăpânit. Protagonistul este Željko, șeful sindicatului, iar filmul debutează în 2012, după ce adjunctul său se sinucide. O mulțime de muncitori, inclusiv Željko, sunt disponibilizați, iar aceștia caută strategii care să-i avantajeze cel mai bine în negocierea cu statul, după ce fabrica, veche de 120 de ani, este în prag de faliment. Acest film vorbește despre muncă și abuz, sindicaliști și administratori incompetenți, demnitate și supunere, iar de un deceniu încoace, se urmărește povestea universală a drepturilor muncitorilor, a corupţiei şi a dispreţului guvernelor faţă de oamenii de rând. (Carmen Lascoiu)
Imagine Damian Nenadić
Montaj Iva Kraljević
Scenariul Goran Dević, Zvonimir Jurić, Andrej Nikolaidis
Producția Hrvoje Osvadić
Design de sunet Ivan Zelić
Co-writers Zvonimir Jurić, Andrej Nikolaidis
Companie producătoare Petnaesta umjetnost
AUDIO: Croată
SUBTITRARE: Română, Engleză
premii și festivaluri
Sarajevo film festival 2023
Slobodna zona Beograd 2023 – Special mention
Verzio film festival Budapest 2023
Human right film festival Zagreb 2023
Pula film festival 2023. Rough cut pitch – Best pitch award
First cut lab RE-ACT
08
aprilie,
luni
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
78'
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Goran Dević,
Hrvoje Osvadić
Goran Dević
Goran Dević (n. în Sisak, 1971) a studiat Arheologia și Dreptul. În 2008 a absolvit cursurile de Regie de Film și TV ale Academiei de Artă Dramatică Zagreb. Filmele sale au câștigat premii în cadrul a numeroase festivaluri (Pula, Prizren, Praga, Sarajevo, Oberhausen, Leipzig, Zagreb). Retrospective ale documentarelor sale au fost organizate de către Arsenal Berlin, MAXXI, Crossing Europe Filmfestival Linz, Beldocs, Zagreb Film Festival. Dević a fondat casa de producție Petnaesta umjetnost.
Hrvoje Osvadić
În 2000, Hrvoje a început să lucreze în industria cinematografică în calitate de producător executiv. În 2007, a devenit coproprietar și director al 15th Art Production. Din 2011 până în 2016 a fost președintele Asociației Producătorilor Croați (HRUP), a fost reales președinte pentru un al treilea mandat în acest an 2024. Este producător EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs). De asemenea, are experiență în coproducții internaționale de film. Membru al EFA. He has produced over twenty films, including: “Seventh Heaven” – feature (2023) (also co-writer), “Baby Tooth” – short (2017), “Sunday” – short (2016), and documentary films: “What”s to be Done?” - feature documentary (2023) by Goran Dević, “The Building” - feature documentary (2022) by Goran Dević, “On the Water” - feature documentary (2018) by Goran Dević, “Steel Mill Café” - feature documentary (2017) by Goran Dević.
09
aprilie,
marți
Cinemateca Eforie
18:00
78'
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Goran Dević,
Hrvoje Osvadić
Goran Dević
Goran Dević (n. în Sisak, 1971) a studiat Arheologia și Dreptul. În 2008 a absolvit cursurile de Regie de Film și TV ale Academiei de Artă Dramatică Zagreb. Filmele sale au câștigat premii în cadrul a numeroase festivaluri (Pula, Prizren, Praga, Sarajevo, Oberhausen, Leipzig, Zagreb). Retrospective ale documentarelor sale au fost organizate de către Arsenal Berlin, MAXXI, Crossing Europe Filmfestival Linz, Beldocs, Zagreb Film Festival. Dević a fondat casa de producție Petnaesta umjetnost.
Hrvoje Osvadić
În 2000, Hrvoje a început să lucreze în industria cinematografică în calitate de producător executiv. În 2007, a devenit coproprietar și director al 15th Art Production. Din 2011 până în 2016 a fost președintele Asociației Producătorilor Croați (HRUP), a fost reales președinte pentru un al treilea mandat în acest an 2024. Este producător EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs). De asemenea, are experiență în coproducții internaționale de film. Membru al EFA. He has produced over twenty films, including: “Seventh Heaven” – feature (2023) (also co-writer), “Baby Tooth” – short (2017), “Sunday” – short (2016), and documentary films: “What”s to be Done?” - feature documentary (2023) by Goran Dević, “The Building” - feature documentary (2022) by Goran Dević, “On the Water” - feature documentary (2018) by Goran Dević, “Steel Mill Café” - feature documentary (2017) by Goran Dević.
Incident este cel mai recent film al cineastului Bill Morrison care, după ce s-a impus în peisajul cinematografic transformând în hipnotice simfonii vizuale degradările unor fâșii de peliculă, își inversează de data asta formula consacrată. În loc să se uite dincolo de conținut, la materia însăși a imaginilor, Morrison se întoarce acum la conținut, extinzând până înspre punctul de ruptură materialul de data aceasta digital provenit de la varii tipuri de camere de supraveghere care surprind una din numeroasele erori polițienești fatale care ritmează aplicarea „legii și ordinii” în Statele Unite. Alegând să nu apeleze la retorica vreunei facțiuni ideologice sau politice din cele care comentează activ astfel de incidente tragice, Morrison prezintă sobru diferite puncte de vedere tehnologice, care sunt inevitabil și umane. (Liri Alienor Chapelan)
Montaj Bill Morrison
Producția Bill Morrison, Jamie Kalven
Sunet Bill Morrison
AUDIO: Engleză
SUBTITRARE: Română
film adoptat de
08
aprilie,
luni
Cinema Union
18:00
30'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Natan Castay
Natan Castay
Natan Castay este un tânăr regizor născut în Bruxelles. A urmat studiile de Film ale IAD și este pasionat atât de domeniul documentarului, cât și de cel al ficțiunii.
13
aprilie,
sâmbătă
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
30'
* Competiție /
Proiecție urmată de o discuție cu Mihai Ghiduc - "Mindcraft Stories"
„Așteptând roboții” este al doilea film al tânărului Natan Castay, un eseu deopotrivă personal și de o mare amplitudine filozofică care pornește de la necesitatea lui Castay, proaspăt șomer, de a se alătura armatei de „proletari digitali” care realizează sarcini aparent absurde ce hrănesc imensa mașinărie a inteligenței artificiale - tocmai cea care le va suprima curând locurile de muncă, lor și altor nenumărați muncitori din toate sectoarele și din întreaga lume. Tehnologia ca martor, tehnologia ca stăpân; tehnologia ca unealtă, tehnologia ca scop; și bineînțeles, filmul ca produs tehnologic - despre aceste teme vorbesc cu luciditate cele două titluri din calup. (Liri Alienor Chapelan)
Imagine Elias Berdah, Pierre Adamczyk
Montaj Tabatha Duval
Scenariul Natan Castay
Producția Morgane Bienfait
Sunet Guillaume Lion, Clément Waleffe, Simon Debuysschere
Muzică Thaben Niscambuilt
Motion Design Paulin Grenade
Companie producătoare Médiadiffusion
Distribuitor CBA - Centre de l'audiovisuel à Bruxelles
AUDIO: Engleză, Portugheză, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
film adoptat de
08
aprilie,
luni
Cinema Union
18:00
38'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Natan Castay
Natan Castay
Natan Castay este un tânăr regizor născut în Bruxelles. A urmat studiile de Film ale IAD și este pasionat atât de domeniul documentarului, cât și de cel al ficțiunii.
13
aprilie,
sâmbătă
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
38'
* Competiție /
Proiecție urmată de o discuție cu Mihai Ghiduc - "Mindcraft Stories"
„Neliniște în Beirut” radiografiază capitala Libanului în contextul abuzurilor politice asupra cetățenilor, unde generația de după Războiul Civil încearcă să-și spună povestea. Cineastul Zakaria Jaber surprinde, asemenea unui jurnal, atmosfera apăsătoare a tragediilor întâmplate în orașul natal. Beirut este un loc îngenuncheat, transformat într-un spațiu al neliniștii și nesiguranței pentru familia și prietenii regizorului și, implicit, pentru toți locuitorii săi. Această bucată de pământ a cunoscut în istoria recentă revoluție, demonstrații, mișcări activiste, explozii, pandemie, corupție a sistemului politic, iar viziunea regizorului asupra acestui amalgam de nenorociri devine o extensie a generației sale, suspendată în așteptarea unui miracol. Prin dorința de a înțelege relația dintre mediul interior și cel exterior, Jaber oferă o poveste a contrastelor: dintre general și personal, public și privat, bătrân și tânăr, moarte și emigrare, liber și captiv, rezilient și disperat, apelând la o perspectivă detaliată asupra unor evenimente istorice cărora, noi, ca europeni, le cunoaștem poate superficial doar conturul. În final, efortul cineastului este de a ne aduce în punctul conștientizării: cum să nu suferi din cauza anxietății în Beirut când sloganul tinerei generații este „în avion sau în coșciug”? (Carmen Lascoiu)
Imagine Zakaria Jaber, Ahmad Al Trabolsi, Tariq Keblaoui
În „Rejeito”, cineastul brazilian Pedro de Filippis reunește activismul aflat în priză directă cu urgența unei cauze și reflecția cinematografică menită, în general, să vină ulterior. Pe urmele unei consiliere ce duce o luptă frontală împotriva corupției autorităților, filmul înflorește într-un portret tonic și emoționant al unei comunități chitite să reziste, să își apere demnitatea și, în primul rând, să trăiască. Miza e uriașă: confruntați cu evoluția economică haotică a unei regiuni aflate la cheremul unei multinaționale miniere, acești oameni trudesc nu atât întru păstrarea propriei case în fața posibilelor exproprieri abuzive – ci întru salvarea milioanelor de brazilieni din dreptul unui baraj fragilizat, care amenință să cedeze și să distrugă totul în cale. Nici nu ar fi prima oară: s-a mai întâmplat. Dată fiind preocuparea politică a filmului, el îndeamnă la o mai bună ancorare în realitatea și în istoria propriei comunități. Opus în mod evident turnurii antisociale a modelului capitalist rapace, filmul ia forma unei mărturii despre necesitatea acțiunii și a solidarității. (Victor Morozov)
Imagine Pedro de Filippis
Montaj Luiz Pretti
Scenariul Pedro de Filippis
Producția Leonardo Mecchi, Bronte Stahl
Sunet Daniel Nunes
Muzică Paulo Santos, Gustavo Cunha
Companie producătoare Enquadramento Produções
Companie distribuitoare More Than
AUDIO: Portugheză
SUBTITRARE: Română, Engleză
premii și festivaluri
Festivals & Awards
Cinéma du Réel (France)
Hotdocs (Canada)
FICA - Festival Internacional de Cinema e Vídeo Ambiental (Brazil) -Best Director Award
A bientôt j'espère - Cinéma éphémère (France)
Festival Brésil en Mouvements (France)
CineEco (Portugal) - Prémio da Juventude Longa-metragem em língua portuguesa
Mostra CineBH (Brazil)
Panoramica (Sweden)
Rio de Janeiro Int'l Film Festival (Brazil)
Camden International Film Festival (USA)
Indie Memphis Film Festival (USA)
Terra di Tutti Film Festival (Italy)
Science New Wave Festival (USA)
IDFA - Best of Fests (The Netherlands)
Forumdoc.bh (Brazil)
film adoptat de
08
aprilie,
luni
Cinemateca Eforie
18:00
75'
* Competiție / Proiecție urmată de un Q&A cu producătorul
Bronte Stahl
Bronte Stahl
Bronte Stahl (1993) este un regizor din Westerly, RI, SUA. A absolvit programul european de masterat itinerant DocNomads și este absolvent al Flaherty Seminar Fellowship, IDFA Project Space, Eurodoc și Points North Fellowship. Filmele pe care le regizează, printre care Puiet (2022), Terril (2019) și Lungs (2017), au avut premiera la festivaluri precum Săptămâna criticii de la Veneția (Cel mai bun scurtmetraj), Rotterdam și, respectiv, DocLisboa. În calitate de producător, este obligat să ridice vocile internaționale emergente din cinematografia de non-ficțiune. Această activitate a fost sprijinită de Sundance Documentary Fund, DocSociety US, British Film Institute și LEF Foundation, printre altele. Primul său lungmetraj în calitate de producător, Rejeito (2023) de Pedro de Filippis, a avut premiera la Cinéma du Réel și a fost proiectat la HotDocs, Camden, IDFA și multe altele. În prezent, deține o bursă Fulbright în România în domeniul cinematografiei.
10
aprilie,
miercuri
Cinema Union
18:00
75'
* Competiție /
Proiecție urmată de o discuție cu Olga Popescu - "Declic"
O cireadă de vaci avansează molcom. Un bunic pune în cuvinte frica comunității în fața infamelor drone Bayraktar. O mașină hârbuită dă ture la poalele munților, pe câmpiile ostile ale Caucazului. Cineastul Daniel Kötter își face loc printre ițele încurcate ale conflictului din Nagorno-Karabakh. Și o face prin cultivarea unui joc al distanțelor care face tot prețul cinemaului: ici foarte aproape, la masă cu localnicii, pitit în apartamentele lor, colo hăt departe, pierdut în imensitatea pustei. Evocând filmele unui Abbas Kiarostami, Landshaft știe că totul ține de unghiul din care privești – și că obiectivul camerei e capabil deopotrivă să reveleze provocator și să ne dezorienteze durabil. În fond, prin intervenția sa oblică în interiorul unui conflict politic și militar, Kötter se află, în primul rând, de partea oamenilor prinși la mijloc – cei pe care îi ascultăm prea rar. Dar e mai mult de atât: căci, așa cum se poate și intui din titlu, recursul la cadre aproape monumentale cu împrejurimile, filmate iar și iar, mereu aceleași și totuși altele, preschimbate în funcție de capriciile vremii, aspiră să reveleze o poetică intimă a peisajului. (Victor Morozov)
Imagine Daniel Kötter
Montaj Daniel Kötter
Scenariul Daniel Kötter
Producția Daniel Kötter, Jana Cisar, Nune Hovhannisyan
Sunet Armen Papyan, Luka Barajevic
Muzică Armen Papyan, Luka Barajevic
Distribuitor Syndicado
AUDIO: Armenească
SUBTITRARE: Română, Engleză
08
aprilie,
luni
Cinemateca Eforie
20:00
96'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Daniel Kötter
Daniel Kötter
Daniel Kötter este un regizor de film și teatru internațional. Proiectele sale oscilează între diverse tipuri de media și contexte instituționale și combină tehnici de cinema experimental cu elemente din artele performative și din filmul documentar. Lucrările sale au fost prezentate în cadrul a numeroase festivaluri de film și de creație video, în galerii de artă, teatre și săli de concerte din întreaga lume. Cercetările sale vizuale îl readuc constant pe continentul african și în Orientul Mijlociu.
09
aprilie,
marți
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
96'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul