Luptele muncitorești de ieri și de azi nu se află într-o perfectă continuitate: poate că greutatea condițiilor de muncă ce îi răpesc individului demnitatea și îl transformă într-o unealtă, și nașterea, în acest context vitreg, a unei solidarități de branșă sunt ingrediente recurente ale acestor mișcări; dar situația politică și economică globală a evoluat atât de mult, mai ales în ultimele două secole, încât o paralelă prea exactă ar fi un act de simplificare a istoriei. Filmul cineastei Agnès Perrais pornește de la asemănările flagrante pentru a explora apoi nuanțele celor două lupte muncitorești pe care le discută, adoptând atitudini distincte pentru fiecare: pe de-o parte, o minuțiozitate de istoric în relatarea revoltei muncitorilor din domeniul lânii în Florența secolului XIV, printre primele de acest tip. Pe cealaltă parte, un angajament vibrând de energie în favoarea muncitorilor străini care lucrează astăzi în culisele industriei modei de lux italiene, suferind atât de pe urma nedreptăților istorice rezervate clasei proletare, cât și abuzurilor unei Europe care respinge oficial imigranții, iar neoficial îi exploatează. Cele două fire sunt reunite de figura carismatică a lui Alessandro Stella, un fost militant cu metode radicale, refugiat în a doua parte a vieții în obiectivitatea ocupației de istoric. (Liri Alienor Chapelan)
Première mondiale : Cinéma du Réel 2023 (France) - Prix de la Sacem (musique originale) Première internationale : Pesaro Film Festival 2023 (Italie) History Film Festival 2023 (Croatie) - Grand Prix et Prix de la meilleure photographie Biopic Fest 2023 (Italie) Porto/Post/Doc 2023 (Portugal) Les Rendez-vous de l’histoire de Blois 2023 (France) Les Écrans Documentaires 2023 (France) Florence International Film Festival 2023 (Italie) Festival internazionale Segni della Notte 2023 (Italie) BUEIFF - Buenos Aires International Film Festival 2024 (Argentine) Festival La Grande Révolte 2024 (France) Filmer le travail 2024 (France)
film adoptat de
06
aprilie,
sâmbătă
Cinema Union
18:00
83'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Agnès Perrais
Agnès Perrais
Agnès Perrais este o artistă și cercetătoare născută în Paris. În lucrările sale Perrais utilizează o varietate de forme stilistice (colaje, rayografie etc.) și explorează conexiunile dintre politică și imaginație, atât prin documentare („Ciompi”), cât și prin scurtmetraje poetice („Marin miroir”, „Navire” - co-regizat cu Lysa Heurtier Manzanares.) Este membră a unor colective artistice precum L'Etna, La Poudrière și Le Navire Argo și co-fondatoare a asociației „La Surface de dernière diffusion”.
09
aprilie,
marți
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
18:00
83'
* Competiție /
Proiecție urmată de o discuție cu David Schwartz - "Platforma de Teatru Politic"
O cireadă de vaci avansează molcom. Un bunic pune în cuvinte frica comunității în fața infamelor drone Bayraktar. O mașină hârbuită dă ture la poalele munților, pe câmpiile ostile ale Caucazului. Cineastul Daniel Kötter își face loc printre ițele încurcate ale conflictului din Nagorno-Karabakh. Și o face prin cultivarea unui joc al distanțelor care face tot prețul cinemaului: ici foarte aproape, la masă cu localnicii, pitit în apartamentele lor, colo hăt departe, pierdut în imensitatea pustei. Evocând filmele unui Abbas Kiarostami, Landshaft știe că totul ține de unghiul din care privești – și că obiectivul camerei e capabil deopotrivă să reveleze provocator și să ne dezorienteze durabil. În fond, prin intervenția sa oblică în interiorul unui conflict politic și militar, Kötter se află, în primul rând, de partea oamenilor prinși la mijloc – cei pe care îi ascultăm prea rar. Dar e mai mult de atât: căci, așa cum se poate și intui din titlu, recursul la cadre aproape monumentale cu împrejurimile, filmate iar și iar, mereu aceleași și totuși altele, preschimbate în funcție de capriciile vremii, aspiră să reveleze o poetică intimă a peisajului. (Victor Morozov)
Imagine Daniel Kötter
Montaj Daniel Kötter
Scenariul Daniel Kötter
Producția Daniel Kötter, Jana Cisar, Nune Hovhannisyan
Sunet Armen Papyan, Luka Barajevic
Muzică Armen Papyan, Luka Barajevic
Distribuitor Syndicado
AUDIO: Armenească
SUBTITRARE: Română, Engleză
08
aprilie,
luni
Cinemateca Eforie
20:00
96'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Daniel Kötter
Daniel Kötter
Daniel Kötter este un regizor de film și teatru internațional. Proiectele sale oscilează între diverse tipuri de media și contexte instituționale și combină tehnici de cinema experimental cu elemente din artele performative și din filmul documentar. Lucrările sale au fost prezentate în cadrul a numeroase festivaluri de film și de creație video, în galerii de artă, teatre și săli de concerte din întreaga lume. Cercetările sale vizuale îl readuc constant pe continentul african și în Orientul Mijlociu.
09
aprilie,
marți
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
96'
* Competiție /
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
În limba ebraică „Izkor” înseamnă „adu-ți aminte”, iar filmul lui Eyal Sivan analizează în profunzime acest imperativ impus fiilor lui Israel. În Israel, în luna aprilie se serbează zile importante și sărbători una după cealaltă. Școlari de toate vârstele se pregătesc să aducă un omagiu trecutului țării lor. Memoria colectivă devine un instrument incredibil de eficient în formarea minților tinere. Sivan apelează la propria sa experiență personală, privind înapoi la miturile și simbolurile care au contribuit la formarea propriei identități, în măsura în care ele au contribuit la formarea identității oricărui israelian. O observație minuțioasă asupra sistemului educațional, de la grădiniță până la armată, ne arată cum istoria devine memorie, cum instaurează o atmosferă anume și cum influențează comportamentul și stilul de viață al israelienilor. Izkor este un documentar, o reprezentare vizuală a acestui fenomen psihologic întins pe întreg teritoriul țării.
Republica Centrafricană, Franța, Republica Democratică Congo, Italia, Germania
De obicei, filmul de ficțiune este cel creditat cu cea mai mare capacitate de a descrie chinurile prin care trece un credincios încercând zadarnic să extragă o reacție oarecare de la un Dumnezeu distant, mut și surd. Ceva din întunecimea și violența sentimentelor din marile filme ale unui Bergman despre tăcerea lui Dumnezeu traversează documentarul lui Elvis Sabin Ngaïbino, dar aici, fundalul unei Europe laice, unde religia persistă mai curând ca o relicvă culturală, este înlocuit de spațiul african tradițional, unde credința colonizatorului a fuzionat într-un straniu și extrem de trainic melanj cu diversele forme de misticism local. În acest context evoluează Reine și Rodrigue, părinți a trei copii, care se zbat zilnic nu doar să-și asigure traiul zilnic, ci și pe de-o parte să facă față și pe de altă parte să ascundă boala care îi macină pe amândoi, HIV-ul. Fiind dată situația, religia catolică înflăcărată, aproape războinică pe care o practică și o propovăduiesc este deopotrivă un sprijin - spiritual, dar și financiar - și povara din titlu, în măsura în care boala lor rămâne asociată în mintea celor mai mulți cu impuritatea și păcatul. Camera lui Ngaïbino privește lupta cotidiană a celor doi protagoniști cu un fel de teroare sacră, fără să ignore nici momentele de tandrețe între ei, unde ar fi de fapt de găsit harul divin pe care îl caută amândoi cu atâta înverșunare. (Liri Alienor Chapelan)
Imagine Elvis Sabin Ngaïbino
Montaj Léa Chatauret
Sunet Christ Vance Show
Color grading Michael Derrosset
Design de sunet Pierre Armand
Mix Fred Bielle
Muzica Beautemps Chérubin Agboko, Massimo Mariani
Producători Elvis Sabin Ngaïbino, Daniele Incalcaterra, Boris Lojkine (Makongo Films, Central African Republic)
Companie distribuitoare Andana Films
AUDIO: Sango, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
premii și festivaluri
IDFA, Compétition Internationale, 2023
film adoptat de
09
aprilie,
marți
Cinema Union
21:00
80'
14
aprilie,
duminică
Cinema Union
17:00
80'
Proiecție urmată de o discuție cu Alina Dumitriu - "Sens pozitiv"
Documentarul lui Goran Dević poate fi încadrat ca film artistic de investigație, cu o puternică abordare activistă, prezentând costul uman al corupției guvernamentale și al disprețului față de muncitorul obișnuit. La o companie de material rulant din Croația, se urmărește, timp de un deceniu, povestea unor membri de sindicat care luptă pentru protejarea locurilor lor de muncă și pentru un trai decent în fața capitalismului nestăpânit. Protagonistul este Željko, șeful sindicatului, iar filmul debutează în 2012, după ce adjunctul său se sinucide. O mulțime de muncitori, inclusiv Željko, sunt disponibilizați, iar aceștia caută strategii care să-i avantajeze cel mai bine în negocierea cu statul, după ce fabrica, veche de 120 de ani, este în prag de faliment. Acest film vorbește despre muncă și abuz, sindicaliști și administratori incompetenți, demnitate și supunere, iar de un deceniu încoace, se urmărește povestea universală a drepturilor muncitorilor, a corupţiei şi a dispreţului guvernelor faţă de oamenii de rând. (Carmen Lascoiu)
Imagine Damian Nenadić
Montaj Iva Kraljević
Scenariul Goran Dević, Zvonimir Jurić, Andrej Nikolaidis
Producția Hrvoje Osvadić
Design de sunet Ivan Zelić
Co-writers Zvonimir Jurić, Andrej Nikolaidis
Companie producătoare Petnaesta umjetnost
AUDIO: Croată
SUBTITRARE: Română, Engleză
premii și festivaluri
Sarajevo film festival 2023
Slobodna zona Beograd 2023 – Special mention
Verzio film festival Budapest 2023
Human right film festival Zagreb 2023
Pula film festival 2023. Rough cut pitch – Best pitch award
First cut lab RE-ACT
08
aprilie,
luni
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:30
78'
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Goran Dević,
Hrvoje Osvadić
Goran Dević
Goran Dević (n. în Sisak, 1971) a studiat Arheologia și Dreptul. În 2008 a absolvit cursurile de Regie de Film și TV ale Academiei de Artă Dramatică Zagreb. Filmele sale au câștigat premii în cadrul a numeroase festivaluri (Pula, Prizren, Praga, Sarajevo, Oberhausen, Leipzig, Zagreb). Retrospective ale documentarelor sale au fost organizate de către Arsenal Berlin, MAXXI, Crossing Europe Filmfestival Linz, Beldocs, Zagreb Film Festival. Dević a fondat casa de producție Petnaesta umjetnost.
Hrvoje Osvadić
În 2000, Hrvoje a început să lucreze în industria cinematografică în calitate de producător executiv. În 2007, a devenit coproprietar și director al 15th Art Production. Din 2011 până în 2016 a fost președintele Asociației Producătorilor Croați (HRUP), a fost reales președinte pentru un al treilea mandat în acest an 2024. Este producător EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs). De asemenea, are experiență în coproducții internaționale de film. Membru al EFA. He has produced over twenty films, including: “Seventh Heaven” – feature (2023) (also co-writer), “Baby Tooth” – short (2017), “Sunday” – short (2016), and documentary films: “What”s to be Done?” - feature documentary (2023) by Goran Dević, “The Building” - feature documentary (2022) by Goran Dević, “On the Water” - feature documentary (2018) by Goran Dević, “Steel Mill Café” - feature documentary (2017) by Goran Dević.
09
aprilie,
marți
Cinemateca Eforie
18:00
78'
Proiecție urmată de un Q&A cu regizorul
Goran Dević,
Hrvoje Osvadić
Goran Dević
Goran Dević (n. în Sisak, 1971) a studiat Arheologia și Dreptul. În 2008 a absolvit cursurile de Regie de Film și TV ale Academiei de Artă Dramatică Zagreb. Filmele sale au câștigat premii în cadrul a numeroase festivaluri (Pula, Prizren, Praga, Sarajevo, Oberhausen, Leipzig, Zagreb). Retrospective ale documentarelor sale au fost organizate de către Arsenal Berlin, MAXXI, Crossing Europe Filmfestival Linz, Beldocs, Zagreb Film Festival. Dević a fondat casa de producție Petnaesta umjetnost.
Hrvoje Osvadić
În 2000, Hrvoje a început să lucreze în industria cinematografică în calitate de producător executiv. În 2007, a devenit coproprietar și director al 15th Art Production. Din 2011 până în 2016 a fost președintele Asociației Producătorilor Croați (HRUP), a fost reales președinte pentru un al treilea mandat în acest an 2024. Este producător EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs). De asemenea, are experiență în coproducții internaționale de film. Membru al EFA. He has produced over twenty films, including: “Seventh Heaven” – feature (2023) (also co-writer), “Baby Tooth” – short (2017), “Sunday” – short (2016), and documentary films: “What”s to be Done?” - feature documentary (2023) by Goran Dević, “The Building” - feature documentary (2022) by Goran Dević, “On the Water” - feature documentary (2018) by Goran Dević, “Steel Mill Café” - feature documentary (2017) by Goran Dević.
În noul său titlu, „Înfruntând întunericul”, cunoscutul documentarist Jean-Gabriel Périot pornește de la materialul video brut înregistrat timp de câțiva ani, începând cu aprilie 1992, de patru cineaști bosniaci. În acea lună demarează asediul orașului Sarajevo. Ce vedem pe ecran sunt imaginile surprinse din miezul evenimentelor – ceva ce oscilează între mostre de jurnalism expuse pericolului iminent și bucăți de documentar ce adoptă un început de postură analitică. De fapt, acestea sunt mărturii vii, fierbinți, imposibil de „încasat” fără uluirea că o asemenea atrocitate a fost posibilă. Treizeci de ani mai târziu, Périot îi regăsește pe acești oameni, cărora le întinde un iPad și îi roagă să ne ofere puțin context. Vremurile s-au schimbat, emoția întâlnirii cu aceste imagini îngropate e însă la fel de puternică. Prin acest dispozitiv simplu, filmul trasează istoria bruiată a unui spațiu, grație celor care au îndrăznit să îl fixeze în timp, cu un ochi mereu deschis la posibilitățile viitorului. (Victor Morozov)
Organizatori: Expert Forum, Polycular Curatoriat: Irina Paraschivoiu, Thomas Layer-Wagner Proiectarea expoziției: Susanna Vogel, Lukas Rettenbacher Produs de Polycular Parteneri: La Fabbrica, Pro Progressione
Într-un viitor nu prea îndepărtat, omenirea trăiește într-o lume post-adevăr. Proliferarea știrilor false (Fake News) și a instrumentelor Deep Fake folosite în campaniile politice creează o realitate fracturată, distopică, în care este greu de distins ce este real și ce este fals.
Expoziția este inspirată de jocul Escape Fake, în care ne abordăm aceste întrebări prin crearea personajului Hannah, un hacker de realitate cuantică, care încearcă să repare un viitor stricat împiedicând escaladarea știrilor false în anumite momente din timp.
Museum of Fake este plasat în viitorul distopic al Hannahei. Este un dialog între experiența interactivă de realitate augmentată și operele artistice care abordează subiectul dezinformării din unghiuri diverse și, uneori, contradictorii.
În Museum of Fake, vizitatorii pot privi înapoi la anul 2023 și pot reflecta asupra semnificației evenimentelor istorice și a schimbărilor tehnologice.
Expoziția se poate vizita in perioada 9 - 21 aprilie, între orele 10:00 - 18:00, mai puțin pe durata desfășurării atelierelor.
Museum of Fake face parte din proiectul Escape Fake 2.0 și este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Europa Creativă și de Fondul European pentru Media și Informare gestionat de Fundația Calouste Gulbenkian.