REPERELE MEMORIEI: CINEMAUL LUI JOCELYNE SAAB
Este dificil să rezumi filmografia unui cineast, cu atât mai mult a unei cineaste a cărei viață și operă au gravitat în jurul complexului amestec al istoriei și geopoliticii care a marcat Orientul Mijlociu după cel de-al Doilea Război Mondial (sau care și-a început cariera filmând portretul lui Muammar Gaddafi și care, zece ani mai târziu, a fost singura femeie- cameraman căreia i s-a permis să filmeze exilul lui Yasser Arafat din Liban). În cazul lui Jocelyne Saab, una dintre cele mai importante regizoare de film documentar din lumea arabă, sarcina este ceva mai puțin dificilă, deoarece ansamblul operei sale este marcat de o distilare convingătoare a vicisitudinilor războiului, religiei și politicii și de o dedicare față de examinarea umanității care trăiește sub zgomotul ideologiei și al conflictului.
Născută și crescută în Beirut, a studiat la Sorbona și a început să lucreze ca jurnalistă până la începutul Războiului Civil Libanez (1975-1990), ceea ce a dus la trecerea la filmul documentar ca principală formă de exprimare. Colorate de un simț atent al ironiei și afecțiunii, filmele lui Saab s-au îndepărtat de tendințele jurnalistice ale documentarului pentru a-l îmbogăți cu poezie eseistică și cu un angajament profund personal de a da voce oamenilor afectați de război și celor care rezistă, celor exilați, deposedați și celor săraci. Cinemaul ei a fost înrădăcinat în iminența și urgența prezentului, conștient în mod instinctiv de capacitatea acestui mediu de a rezista indiferenței istoriei față de suferința individuală. Mai mult decât „documente”, filmele lui Jocelyne Saab sunt amprente puternice ale memoriei personale și colective ce revendică (cu atât mai mult retrospectiv) umanitatea de sub influența reziduurilor marilor narațiuni ale istoriei.
În timp ce harta sa cinematografică se extindea tot mai mult din Liban spre Europa, Africa și Asia, Beirut a rămas centrul vieții sale - un oraș și un cămin căruia și-a dedicat cea mai mare parte a carierei și în care s-a întors adesea (înființând Cultural Resistance International Film Festival în 2012). Mai mult decât un observator al istoriei în schimbare a unui oraș și unei națiuni, autoarea a surprins portrete ale oamenilor obișnuiți, ale vieții care insistă să își păstreze bucuria și demnitatea, ale umanității care sfidează ruinele războiului.
Saab a purtat cu stoicism identitea sa ca femeie arabă, corespondentă de război și regizoare independentă, în ciuda numeroaselor amenințări cu moartea pe care le-a primit de-a lungul carierei (mai ales pentru filmul său de ficțiune DUNIA, nominalizat la Sundance, în care a explorat dorința, plăcerea și sexualitatea feminină în contextul islamului).
Moartea ei prematură în 2019 a fost urmată de retrospective postume la DocLisboa și Lincoln Center, precum și de cartea recent publicată „ReFocus: The Films of Jocelyne Saab” (ed. Mathilde Rouxel, Stefanie Van de Peer).
„Reperele memoriei” își împrumută titlul de la povestirea poetei libaneze Etel Adnan din BEIRUT NICIODATĂ: o referință la vestigiile ruinate ale orașului („Nimic nu dispare în totalitate... ele sunt reperele memoriei”), ea reprezintă o descriere potrivită pentru filmografia lui Saab și pentru direcția curatorială adoptată de One World Romania.
Programele 1 și 2 se concentrează asupra documentării de către Saab a războiului civil libanez, de la începutul acestuia (LIBANUL ÎN CRIZĂ (1975)) până la deznodământul său în deceniul următor („Trilogia Beirutului” – BEIRUT NICIODATĂ (1976), SCRISOARE DIN BEIRUT (1978) și BEIRUT, ORAȘUL MEU (1982)). Văzute în succesiune, puterea lor de a exprima forța distructivă a războiului și rezistența vieții este egalată de progresul artistic al abordării cinematografice a lui Saab. Punctele poetice din reportajul convingător din LIBANUL ÎN CRIZĂ se despart și se dezvoltă în „Trilogia Beirutului”, dând naștere unor trăsături cinematografice și tematice care vor ajunge să-i caracterizeze opera – „sensibilitatea mai presus de sentimentalism”, trecerea timpului, încadrarea și montajul dialectic.
Programul 3 continuă în ordine cronologică și se concentrează pe documentarea lui Saab cu privire la schimbările de regim și consecințele socio-culturale ale acestora în Egipt și Iran. Încă o dată, rigoarea obiectivă a lui Saab oferă un acces incredibil la ascensiunea incipientă a islamismului, cu o curiozitate și o sinceritate de nezdruncinat, plasând-o în centrul istoriei în curs de realizare.
Programul 4 are un triplu obiectiv, fiind un epilog al incursiunii spectatorului în opera lui Jocelyne Saab. La prima vedere, programul dorește să fie un portret colectiv și un omagiu adus femeilor militante și figurilor feminine care au fost în centrul filmografiei lui Saab de-a lungul a 40 de ani. O lectură mai atentă a filmelor și a succesiunii cronologice a acestora dezvăluie o încheiere dulce-amară care se întinde pe parcursul filmografiei sale - de la FEMEILE PALESTINIENE din 1974 până la CARTE POȘTALĂ IMAGINARĂ din 2016. Mai important, este un rezumat al întregii sale opere, o cercetare hotărâtă a impulsului vieții de a rezista - fie că este vorba de forțe politice, spirituale, sistemice sau naturale. Ea dezvăluie crearea unui proiect de-o viață - o adevărată cinematografie a rezistenței, respectiv angajamentul de a căuta și de a investiga întruchiparea sfidării, în limitele concretului și ale abstractului.
(Andrei Tănăsescu)
JOCELYNE SAAB 1
Libanul în criză / Lebanon in Turmoil
Liban / Lebanon, 1975, 75 min
JOCELYNE SAAB 2
Beirut niciodată / Beirut, Never Again
Liban / Lebanon, 1976, 35 min
Scrisoare din Beirut / Letter from Beirut
Liban / Lebanon, 1978, 52 min
Beirut, orașul meu / Beirut, My City
Liban / Lebanon, 1982, 37 min
JOCELYNE SAAB 3
Copții, Crucea faraonilor / The Pharaohs’ Cross
Franța / France, 1986, 16 min
Iubirea lui Allah / The Love of Allah
Franța / France, 1986, 17 min
Iran: Utopia în mișcare / Iran, Utopia in the Making
Liban / Lebanon, 1980, 52 min
JOCELYNE SAAB 4
Femeile palestiniene / Palestinian Women
Franța / France, 1974, 15 min
Ucigașa / The Woman Killer
Franța / France, 1988, 10 min
Doamna din Saigon / The Lady of Saigon
Franța / France, 1998, 60 min
Carte poștală imaginară / Imaginary Postcard
Turcia / Turkey, 2016, 6 min
* Aici găsiți un tutorial de 40 de secunde pentru rezervarea de bilete online la Festivalul nostru.