Între 6 și 8 decembrie 2019, Aradul devine, pentru un weekend, capitala filmului documentar, cu ocazia primei ediții a festivalului One World Romania la Arad, care se va desfășura la Cinema Arta.
Deschiderea oficială va avea loc vineri, 6 decembrie, de la ora 19.00, la Cinematograful Arta, și va fi ocazia proiectării a două filme foarte diferite din prisma contextului lor de producție, dar care, puse în paralel, oferă o perspectivă frapantă asupra istoriei postrevoluționare.
Scurtmetrajul „Jurnalul liber” a fost primul buletin de știri realizat după Revoluție de colectivul studioului „Alexandru Sahia” și expune visurile celor hrăniți cu entuziasmul lui decembrie ’89 – visuri în care „oamenii nu vor mai fi nici noi, nici vechi, ci oameni – apărați de lege …”. Validitatea acestor speranțe este chestionată fără ironie sau cinism de către cineasta Mila Turajlic în filmul ei „Cealaltă parte a tuturor lucrurilor”, unul dintre cele mai premiate documentare ale ultimilor ani. Din arhive publice și personale și filmări emoționant de familiare și intime, realizatoarea recreează o întreagă epocă și interoghează soarta impulsurilor politice care i-au traversat familia timp de generații și care acum așteaptă să li se dea un nou suflu.
În urma celor două proiecții, va avea loc un dialog pe tema tranziției anevoioase între comunism și capitalism, cu inevitabilele ei rătăciri și obstacole. Așa cum a fost cazul la edițiile din Zalău și Brașov, discuția va porni de la relatările a două personalități marcante care au o experiență directă a subiectelor dezbătute. Una dintre ele este Mona Muscă, în prezent retrasă din politică după o carieră prolifică în care a fost ministru al Culturii, a fost membru în multiple comisii ale Camerei Deputaților, vicepreședinte al Partidului Național Liberal și inițiatoarea mai multor legi care au jucat un rol fundamental în democratizarea societății românești. O experiență politică bogată și o implicare activă în anii de tranziție îl caracterizează și pe Vasile Popovici: deputat în anii ‘90, fost ambasador al României în Portugalia și în Maroc, el este totodată, scriitor, critic literar și profesor universitar.
Festivalul va fi centrat pe comemorarea Revoluției Române, de care ne despart treizeci de ani. Distanța cronologică ne permite să privim în sfârșit evenimentele din ‘89 cu mai multă detașare; totuși, nu trebuie desconsiderat nici elanul și optimismul care i-au însuflețit pe cei care s-au aflat față în față cu o libertate atât de neașteptată încât devenea, de multe ori, derutantă.
Pentru a îmbina aceste două perspective, prima ediție a festivalului One World Romania la Arad va prezenta spectatorilor atât filme realizate în prima jumătate a anilor ‘90, sub imperiul necesității de a organiza haosul post-revoluționar și de a da glas speranțelor oamenilor în legătură cu viitorul, cât și operele unor cineaști care, la mulți ani de la căderea comunismului, au simțit nevoia să privească înapoi.
Din prima categorie fac parte programul de scurtmetraje despre Revoluție, realizate între 1990 și 1994, și emblematicul „Piața Universității - România”, co-regizat de Stere Gulea, Vivi Drăgan Vasile și Sorin Ilieșiu. Acesta prezintă mitingul din Piața Universității din iunie 1991, unde au avut loc demonstrații ale studenților împotriva guvernului format din foști nomenclaturiști care amenința să ocupe conducerea țării după înlăturarea de la putere a dictatorului Nicolae Ceaușescu. Filmul surprinde și represiunile brutale ale guvernului și minerilor din Valea Jiului la adresa protestatarilor.
În ceea ce privește analizele retrospective, ele aparțin cineastelor Mila Turajlic, cu „Cealaltă parte a tuturor lucrurilor”, și Vaninei Vignal, cu „După tăcere - ceea ce nu e rostit nu există?”. Ambele cineaste stau la marginea evenimentelor, atât din punct de vedere temporal, cât și în calitatea lor de confidente ale protagoniștilor, și constată cu pudoare și empatie persistența urmelor lăsate de regimul comunist asupra celor care l-au traversat.
Programul primei ediții One World Romania la Arad va evidenția, de asemenea, o serie de probleme de actualitate, cum ar fi rolul justiției pentru conservarea statului de drept și valul de migrație cu care se confruntă Europa. Proiecțiile filmelor despre aceste două subiecte intens dezbătute vor fi urmate de câte un atelier coordonat de specialiști în domeniu, care se va adresa în primul rând liceenilor din Arad. Accentul va cădea, de asemenea, pe tensiunile interetnice care pot apărea ulterior unor schimbări politice majore. Filmul „Srbenka”, de Nebojsa Slijepcevic, pornește de la moartea violentă a unei tinere de etnie sârbă, în contextul conflictelor sârbo-croate de la începutul anilor ’90. Peste mulți ani, acest eveniment tragic devine subiectul unui spectacol de teatru. Mai degrabă decât asupra spectacolului în sine, „Srbenka” se concentrează asupra momentelor de discuție de la repetiții și asupra propriilor experiențe pe care ororile trecutului le trezesc în fiecare dintre actori.
Relația româno-sârbă se află și în centrul filmului din închiderea festivalului, „Ivana cea Groaznică”, o combinație ludică și inventivă de documentar și ficțiune pentru care regizoarea Ivana Mladenovic a obținut Premiul Juriului la Festivalul Internațional de la Locarno. Filmul va fi prezentat în avanpremieră la Arad și abordează problemele care pot apărea în jurul unui discurs de emancipare. În plus, tratează și alte teme de actualitate, cum ar fi dezrădăcinarea resimțită de persoanele care trăiesc la intersecția mai multor culturi. După proiecție, cineasta însăși va răspunde tuturor întrebărilor publicului arădean.
_______________________________________________________________
Vineri 6 DECEMBRIE
Sala mică de la Cinema Arta
ora 14.00: Gardul de la frontieră (proiecție pentru liceeni)
Austria 2018 | regia Nikolaus Geyrhalter | 112 min.
precedat de o discuție cu GABRIELA LEU, coordonator de comunicare la Înaltul Comisariat ONU pentru Refugiați
Sala mare de proiecții a Cinema Arta
ora 19.00: Jurnalul liber
România 1990 | Colectiv Sahia | 10 minute
+
Cealaltă parte a tuturor lucrurilor
Serbia, Franța, Qatar, Germania, Ungaria 2017 | regia Mila Turajlic | 100 min.
Proiecții urmate de o dezbatere cu MONA MUSCĂ și VASILE POPOVICI
Sâmbătă 7 DECEMBRIE
ora 15.30: Zece minute cu clasa muncitoare
România 1994 | regia Florin Iepan | 12 minute
+
De Crăciun ne-am luat rația de libertate
România 1990 | Cornel Mihalache, Cătălina Fernoagă | 10 minute
+
Protecția cui?
România 1992 | regia Ada Pistiner | 10 minute
+
Jurnalul liber
România 1990 | Colectiv Sahia | 10 minute
+
Desprinderea
România 1990 | regia Șerban Comănescu | 21 minute
Proiecții urmate de un dialog cu LAVINIA BETEA și FLORIN IEPAN
ora 17.30: După tăcere - ceea ce nu e rostit nu există?
Franța, România 2012 | regia Vanina Vignal | 95 min.
Proiecție urmată de un dialog cu VANINA VIGNAL
ora 20.00: Piața Universității - România
România 1991, regie Stere Gulea, Vivi Drăgan Vasile, Sorin Ilieșiu
Proiecții urmate de o dezbatere cu ADRIANA BABEȚI, INDREI RAȚIU și VIVI DRĂGAN VASILE
Duminică 8 DECEMBRIE
Sala mică de proiecții
ora 16.00: Adio, iarnă!
Germania de Est 1989 | regia Helke Misselwitz | 116 minute
Sala mare de proiecții a Cinema Arta
ora 18.30: Srbenka
Croația 2018 | regia Nebojsa Slijepcevic | 70 minute
ora 20.00: Ivana cea Groaznică
Avanpremieră
România, Serbia 2019 | regia Ivana Mladenovic | 86 minute
Proiecție urmată de un DIALOG cu IVANA MLADENOVIC, ANA SZEL și ANDREI DINESCU
Intrarea la toate proiecțiile și evenimentele festivalului este liberă.
Organizator: Asociația One World Romania
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului Arad și Centrul Municipal de Cultură
Parteneri: Agenția ONU pentru Refugiați în România, Goethe Institut, The Ratiu Family Foundation, Ratiu Democracy Centre, Konrad Adenauer Stiftung