În continuarea expoziției cu același nume, artista și curatoarea Larisa Crunțeanu, director general al ediției 2023 a Festivalului de Film Documentar și Drepturile Omului ONE WORLD ROMANIA, a comisionat realizarea a trei lucrări noi ce împrumută instrumente specifice filmului de artă și video pentru a ilustra subiecte de tip documentarist. Autoarele lucrărilor sunt Raya al Souliman, Ana Gurdiș și Thea Lazăr, iar despre tema generală a proiectului din care operele lor cele mai recente fac parte se poate citi mai pe larg aici.
Proiect derulat de White Wave SRL, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național*.
Proiect sprijinit de Institutul Cultural Român, cu suportul Goethe-Institut, Institutul Francez, Institutul Polonez, ARAC, Vag.on, VRStudio.ro, DiscoNotBisco.
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
LUCKY GIRL SYNDROME (15') de Raya al Souliman
"Lucky girl syndrome" este un film jurnal despre un moment specific din viața autoarei, relocarea în altă țară și relația cu noul oraș. O lucrare la limita dintre documentar și imaginație, o reflecție asupra propriei persoane, un colaj de stări și observații ale unei femei de 35 de ani, într-un Zurich poetic și alienant.
CAPTURES (11') de Ana Gurdiș
Un album de familie incomplet și o serie de fotografii găsite pe stradă conduc autoarea într-o călătorie introspectivă, dezvăluind modul în care pasiunea pentru cinematografie se transmite din tată în fiică.
„Pe vremea când aveam impresia că sunt unica artistă din familie, am descoperit că tatăl meu are mai multe tangențe cu cinematografia decât credeam. Tata a fost primul care a susținut decizia mea de a merge la școala de film pe când aveam 23 de ani, spre deosebire de mama, care s-a enervat și mi-a spus că sunt prea bătrână pentru o nouă facultate. Distanța Chișinău-București ne-a adus mai aproape, iar când am găsit o bucată de film pe strada din București mi-am amintit de fotografiile pe care cândva le-am găsit acasă.
Părinții mei au fost militari în armata sovietică și își puteau permite luxul de a avea un aparat de fotografiat. Tata a capturat multe momente cu familia noastră, printre care și primul meu an de viață. După destrămarea Uniunii Sovietice și lipsa totală de bunuri de uz zilnic în țară, tata nu a mai avut resurse să-și continue pasiunea. Și astfel, copilăria mea a rămas doar în memoriile mele. Poate deloc surprinzător, când am găsit pe stradă o serie de imagini de familie, le-am asociat cu acele momente din copilăria mea pe care nimeni nu a reușit să le surprindă. Lucrarea CAPTURES reprezintă un album cronologic cu fotografii de familie alb-negru, în care o serie de amintiri personale își găsesc ilustrarea în imagini anonime, găsite pe stradă memoriile mele sunt proiectate în imaginile găsite.” (Ana Gurdiș)
A DYING LEAF SHOULD BE ABLE TO CARRY THE WEIGHT OF THE WORLD (10') de Thea Lazăr
„Adeseori, Grădina botanică este asemuită unei cărți deschise a naturii, ale cărei file sunt pline de povestea fermecătoare a plantelor a acestei lumi necuvântătoare și mărețe, de care este legat destinul întregii vieți de pe Pământ. Într-o astfel de carte, plantele își au limbajul lor aparte, de cele mai multe ori ascuns și ciudat, ce nu poate fi înțeles decît de cel ce posedă cheia ce duce la descifrarea lui, cheie făurită din sensibilitate și șlefuită cu diamantul priceperii și pasiunii.[...]” (1)
A Dying Leaf Should Be Able to Carry the Weight of the World (2) este o vizită la grădina botanică și la muzeul botanic din Cluj-Napoca, o călătorie în timp și spațiu, o descoperire a unor plante cu povești neștiute, a unor plante dispărute, a unor plante care ne pot spune la fel de multe despre trecut ca și despre viitor. Fosilele, ierbarele și ilustrațiile botanice sunt martorii trecutului, dovada evoluției și a schimbării dar și prezicători ai ceea ce va urma. Prin acțiunile omului, natura e într-o continuă schimbare, întregi ecosisteme sunt afectate, complet modificate și duc la dispariția a numeroase specii de plante și animale.
Plantele joacă un rol fundamental în susținerea vieții pe pământ, de la aerul pe care îl respirăm, la alimentele și medicamentele pe care le consumăm, hainele pe care le purtăm, lemnul, combustibilul etc. dar în același timp, poate cea mai evidentă calitate este cea estetică. Fascinația pentru frumusețea naturii contribuie la dorința de a o studia, imortaliza și conserva.
1. Dr. Onoriu Rațiu și Dr. Felician Micle, Grădina Botanică Cluj-Napoca: ghid, Cluj-Napoca, 1978 2. Rory McEwen