Ce faci atunci când nu ai la îndemână arhive foto-video pentru a-ți susține filmul consacrat fix unui eveniment istoric – în acest caz, revolta populară din Casablanca anului 1981 împotriva creșterii prețului la alimente? Dar atunci când, mai grav, însăși conceptul unei astfel de arhive e un subiect tabu în propria familie? Mulți s-ar resemna. Ca orice cineast care se respectă, Asmae El Moudir știe că asta nu e o opțiune. Căci a regiza înseamnă, în primul rând, a face imagini – chiar și la propriu: a le confecționa de la zero, a le atinge înainte de a le vedea. Partea bună e că, în aceeași familie, se găsește un grozav artizan: tatăl regizoarei și-a transpus cartierul locuinței într-o splendidă dioramă care respectă pliurile realității. Partea proastă e că asta o înfurie și mai tare pe Zahra, bunica aflată la originea interdicției (represiune? Tradiționalism? Delir?), ajunsă acum o venerabilă hoașcă ce nu și-a pierdut nimic din capacitatea de a-i teroriza pe cei dragi. Pentru cineastă, „Mama tuturor minciunilor” înseamnă deopotrivă ocazia de a pansa niște răni – încercarea de a o înțelege pe femeia aceasta e pasionantă – și a deschide unele și mai adânci, specifice acestui plonjeu într-o intimitate vertiginoasă. (Victor Morozov)
Imagine Hatem Nechi
Montaj Asmae El Moudir, with the precious advice of Nadia Ben Rachid
Scenariul Asmae El Moudir
Producția Asmae El Moudir
Design de sunet Michael Fawzy
Muzică Nass El Ghiwane
Înregistrări de sunet Abdelaziz Ghasine
Colorist Minal Nabil
Set Design Mohamed El Moudir
Prim asistent de regie Amina Saadi
Companie producătoare Insightfilms, Fig Leaf Studio