The Stimming Pool este un lungmetraj experimental – uneori chiar fantastic – hibrid, co-regizat de un colectiv de artiști cu autism, Neurocultures Collective, și regizorul Steven Eastwood, care vă invită într-o lume neuro-diversă în mijlocul logicii unduitoare a mediilor neuro-tipice.
Imagine Greg Oke
Montaj Sergio Vega Borrego
Producția Chloe White, Steven Eastwood
Sunet Steve Bond, Carlos Eligio San Juan Juanchi
Muzică Brain Audio, Tom Haines
AUDIO: Engleză
SUBTITRARE: Română
06
aprilie,
duminică
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
15:30
67'
Urmat de o discuție cu Gabi Arghir (Neurodivers România) și Alina Dumitru (FDP - Protagoniști în Educație)
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
15:30
67'
Urmat de Q&A cu regizorii Georgia Kumari Bradburn și Steven Eastwood
Georgia Kumari Bradburn,
Steven Eastwood
Georgia Kumari Bradburn
Georgia Kumari Bradburn este o cineastă ale cărei proiecte se concentrează pe metamorfoză și transformare.
Steven Eastwood
Steven Eastwood este un artist-cineast multipremiat.
Arta militantă de calitate are avantajul de a reuni pasiunea argumentării tipică retoricii activistului cu observația sensibilă și accesul privilegiat și totuși neintruziv la o realitate pe care îl oferă cinemaul când este utilizat pentru funcția lui de document. Filmul de față urmărește eforturile tânărului Basel Adra, un locuitor din Masafer Yatta, o zonă aflată sub ocupație israeliană în urma Războiului de șase zile, de a evita radierea totală a prezenței palestiniene din regiune. În mod regulat au loc acțiuni de expulzare a sătenilor, și chiar și în lipsa acestora, hărțuirea fizică și psihologică și tensiunea permanentă viciază orice încercare a oamenilor de a duce o viață normală. În acest context, Basel îl întâlnește pe Yuval, un jurnalist israelian sensibil la cauza palestiniană, iar între ei se dezvoltă o prietenie complicată de amestecul unei cauze comune, dar și unui nivel de înțelegere a acesteia profund diferite: Basel își percepe lupta ca pe o moștenire dar și un destin implacabil; Yuval știe că pentru el este o alegere la care poate oricând renunța. Totuși, faptul că acest film, efortul colectiv a doi israelieni și doi palestinieni, există insuflă speranța că nicio barieră nu este de netrecut și nicio rană colectivă nu este de nevindecat.
La 10 ani după lansarea filmului său epic Maidan, Sergei Loznitsa își reia cronicile ucrainene, documentând lupta țării împotriva invaziei rusești. Filmat pe o perioadă de doi ani, filmul compune o frescă monumentală a unei nații hotărâte să-și apere dreptul de a exista, prezentând o dovadă finală și unică a rezistenței ucrainene în fața invaziei barbare.
Un tânăr cineast care studiază la Institutul de Cinema din Alexandria (AHIC) se luptă cu un conflict interior; împărțit între loialitatea sa profundă pentru orașul natal, Alexandria, și dorința arzătoare de a se imersa în vibranta lume a filmului din Cairo, agitata capitală a Egiptului.
AUDIO:
SUBTITRARE:
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
12:30
10'
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Muzeul Țăranului
11:00
10'
Blue
Blue
Ana Vîjdea
2024, 20'
România
AUDIO: Română, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
Rodica, Maria și Patrick sunt români expatriați în Bruxelles. După mai multe întâlniri cu ei, am decis de comun acord să colaborăm la un proiect cinematografic. Un film despre gama largă a iubirii, despre momentele în care ne străduim profund să ne conectăm, dar tot ce reușim să facem este să ne rănim reciproc. (Ana Vîjdea)
Imagine Ana Vîjdea
Montaj Cosmin Nicoară, Ana Vîjdea
Scenariul Ana Vîjdea
Producția Elena Martin
Sunet Petre Osman
Distribuție Rodica Ilieș, Maria Ilieț, Patrick Ilieș, Ciprian Ilieș
AUDIO: Română, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
Zuzia, o adolescentă foarte sensibilă și înzestrată artistic, se luptă cu dependență. Fratele ei, regizorul filmului, încearcă să-și dea seama ce lucruri s-au întâmplat în familie care au făcut-o pe Zuzia să cadă în adicție.
Pornind de la pretextul narativ oferit de un articol de cotidian – un jurnal ţinut de o textilistă din Slobozia – Jurnalul Floricăi S e o odă jovială adusă feminității colective din mediul industrial altoită pe două motive familiare ale epocii: discrepanţa vechi-nou (vezi Slobozia Veche vs. Slobozia Nouă) şi traseul emancipator, sat-oraş, al personajelor feminine centrale.
Este arta o formă de activism? Poate arta să aibă o identitate feminină sau feministă? Acest film explorează reinterpretarea hipersexualizată a conceptului demodat de „bimbo” și contrastează această perspectivă cu realitatea unei societăți patriarhale, împotriva careia femeile din România continuă să lupte.
Cum se simte să crești în timp de război? Într-un documentar colaborativ dezvoltat chiar de ele, nouă tinere femei ucrainene ne oferă o perspectivă unică a vieții lor în Ucraina și Germania. Cât timp îți mai revine ție când frica și grija pentru familie și alți oameni sunt omniprezente?
Solid as a Rock este un scurt documentar din perspectiva unei activiste climatice în vârstă de 16 ani. În această poveste personală, ea vă ia de mână și vă povestește despre nesupunerea civilă ca sursă de speranță. Ce o împinge să protesteze? Cum este să fii arestată? Care sunt gândurile ei cu privire la viitor?
AUDIO:
SUBTITRARE:
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
15:00
6'
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Muzeul Țăranului
13:00
6'
galerie media
Cum să dispari
How to Disappear
Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
Cum să dispari este un film anti-război în adevăratul sens al cuvântului, căutând posibilități pentru pace în cel mai improbabil loc al unui joc de război. Este un omagiu adus nesupunerii și dezertării - atât în războiul digital, cât și în cel fizic-real.
Imagine Michael Stumpf
Montaj Leonhard Müllner
Scenariul Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
Producția Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
Acest personal scurtmetraj documentar eseistic spune povestea unui soldat care nu a vrut niciodată să devină asta. Alegerea sa de a nu apăsa niciodată pe trăgaci devine sfidarea care îl duce la închisoarea militară. Pretinzând o tulburare mintală, reușește să scape de prima linie, trecând printr-o internare la o clinică de psihiatrie, înainte să ajungă înapoi acasă, în Belgrad, în ziua în care NATO începe să bombardeze întreaga țară.
Imagine Nikola Ilić, Corina Schwingruber Ilić
Montaj Corina Schwingruber Ilić
Scenariul Nikola Ilić
Producția Laurin Merz
Sunet Nikola Ilić, Corina Schwingruber Ilić, Jan Godde, Aleksandar Saša Rančić
AUDIO: Sârbă
SUBTITRARE: Română, Engleză
11
aprilie,
vineri
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:00
19'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Nikola Ilić
Nikola Ilić
Născut în Belgrad (Serbia), Nikola Ilić este un cineast independent și director de imagine interesat de filmele de documentar creative și observaționale. Din 2007, Nikola Ilić locuiește în Elveția și Serbia. Este co-fondator al Pro Short Association și membru al Academiilor de Film Europene și Elvețiene.
Filmografie: Rakijada - Distilled Village Tales (2016) / Kod Ćoška (Down On The Corner) (2013); coregizate cu Corina Schwingruber Ilić: Dida (2021) / Just Another Day In Egypt (2015) / Kanton Jugoslawien (2013)
În primăvara anului 2022, Masha se pregătește să părăsească Rusia – propria patrie care acum s-a schimbat. Plecarea se transformă într-un lanț de despărțiri neașteptate: mama sa moare de cancer, iubitul ei fuge de recrutarea în armată, totul, inclusiv vechiul ei sine, se destramă. Modul ei de a face față durerii este să surprindă totul cu camera foto. Furia o ghidează spre o emigrare interioară către scena underground locală, devenită un loc de evadare pentru tinerii ruși. Acest caleidoscop de cioburi surprinde nu numai spiritul vremii, ci și personalitatea regizoarei, care se năruie pe fundalul tulburărilor globale.
Imagine Masha Chernaya
Producția Sergei Yahontov, Pavel Karykhalin, Archil Gelovani
Sunet Andrey Guryanov, Anton Kuryshev
AUDIO: Rusă
SUBTITRARE: Română, Engleză
11
aprilie,
vineri
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:00
90'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Nikola Ilić
Nikola Ilić
Născut în Belgrad (Serbia), Nikola Ilić este un cineast independent și director de imagine interesat de filmele de documentar creative și observaționale. Din 2007, Nikola Ilić locuiește în Elveția și Serbia. Este co-fondator al Pro Short Association și membru al Academiilor de Film Europene și Elvețiene.
Filmografie: Rakijada - Distilled Village Tales (2016) / Kod Ćoška (Down On The Corner) (2013); coregizate cu Corina Schwingruber Ilić: Dida (2021) / Just Another Day In Egypt (2015) / Kanton Jugoslawien (2013)
În 1919, poetul, dandy-ul și predicatorul de război italian Gabriele D’Annunzio a ocupat orașul Fiume. Locuitorii din Fiume, astăzi numit Rijeka, repovestesc și reinterpretează povestea bizară a ocupației de 16 luni a orașului, într-o călătorie cinematografică brutal de factuală, dar îndrăzneț de punk.
Imagine Gregor Božič
Montaj Hrvoslava Brkušić
Scenariul Igor Bezinović
Producția Vanja Jambrović, Tibor Keser, Erica Barbiani, Marina Gumzi
Sunet Eric Guerrino Nardin, Julij Zornik
Muzică Giovanni Maier, Hrvoje Nikšić
Scenografie Anton Spazzapan, Tiziana De Mario
Costume Tajči Čekada, Manuela Paladin
Narațiune Igor Bezinović, Renzo Chiepolo, Silvana Zorich, Noemi Dessardo, Sandro Ferletta, Lovro Mirth, Andrea Marsanich, Sara Marsanich
Când Cineastului i se spune că următorul său film ar trebui să fie despre crimă, sex sau faimă pentru a fi finanțat, ia lucrurile în propriile mâini și începe să filmeze la el acasă cu o distribuție de personaje legate de propria sa viață. Doi constructori britanici, angajați să schimbe gardul grădinii, înlătură temporar bariera dintre casă și un vecin pakistanez. Un bărbat slovac fără adăpost o farmecă pe menajera columbiană a cineastului să-l lase înăuntru și testează ideile tuturor despre limite și ospitalitate.
AUDIO: Engleză
SUBTITRARE: Română
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Union
15:30
75'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Marc Isaacs
Marc Isaacs
Din 2001, Marc Isaacs a regizat peste 10 documentare creative pentru BBC și Channel 4. Filmele sale au câștigat premii Grierson, Royal Television Society și Bafta, precum și numeroase premii la festivaluri internaționale. În 2006, a avut o retrospectivă la États généraux du film documentaire de Lussas și lucrările sale au fost incluse în numeroase volume despre documentare și studii academice.
În 2008, Marc Isaacs a primit un doctorat onorific de la University of East London pentru munca sa documentară. Este un profesor invitat la London Film School, National Film and Television School și Royal Holloway University.
FILMOGRAPHY
- The Road a story of life and death (2012)
- Outside the court (2010)
- Men of the city (2009)
- All white in Barking (2007)
- Philip et ses sept femmes (2005)
- Un jour, mon prince viendra (2005)
- Calais : the last border (2003)
- Travellers (2002)
- Lift (2001)
- The Filmmaker's house (2020)
După mai mult de un deceniu, Farah se întoarce în orașul său natal, Tripoli, în Liban pentru a locui cu tatăl său, un văduv în vârstă, Mustapha. Diferențele lor generaționale duc deseori la perspective contradictorii despre instabilitatea politică a țării, îngreunând comunicarea dintre ei. Pe măsură ce sănătatea lui Mustapha se deteriorează și revoluția din octombrie 2019 erupe la nivel național, poezia devine șansa lor pentru o ultimă conversație.
Născută în Tripoli, Liban, Farah Kassem a absolvit Studii Audiovizuale la Universitatea ALBA și a făcut un master în film documentar la DocNomads. Filmele sale au fost proiectate la festivaluri precum Visions du Réel, Festivalul de film de la Varșovia, DOK Leipzig și multe altele.
Filmografie: You Make a Better Window Than You Do a Door (2017) / Nettoyer Schaerbeek (2017) / My Father Looks Like Abdel Nasser (2012)