Când mama ei dispare undeva în Irlanda, artista Myrid Carten se întoarce din Londra să o găsească. Căutarea ei o aduce în mijlocul unei familii în conflict, într-o casă contestată și un trecut care amenință să-i îngroape pe toți, inclusiv pe ea. O dorință în ea este o poveste imersivă, la persoana întâi, despre costul iubirii și cât de dificil este să îi scapi.
Imagine Donna Wade, Myrid Carten, Seán Mullan
Montaj Karen Harley, Myrid Carten
Producția Tadhg O’Sullivan, Roisín Geraghty, Kat Mansoor, Eline van Wees
Acest personal scurtmetraj documentar eseistic spune povestea unui soldat care nu a vrut niciodată să devină asta. Alegerea sa de a nu apăsa niciodată pe trăgaci devine sfidarea care îl duce la închisoarea militară. Pretinzând o tulburare mintală, reușește să scape de prima linie, trecând printr-o internare la o clinică de psihiatrie, înainte să ajungă înapoi acasă, în Belgrad, în ziua în care NATO începe să bombardeze întreaga țară.
Imagine Nikola Ilić, Corina Schwingruber Ilić
Montaj Corina Schwingruber Ilić
Scenariul Nikola Ilić
Producția Laurin Merz
Sunet Nikola Ilić, Corina Schwingruber Ilić, Jan Godde, Aleksandar Saša Rančić
AUDIO: Sârbă
SUBTITRARE: Română, Engleză
11
aprilie,
vineri
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:00
19'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Nikola Ilić
Nikola Ilić
Născut în Belgrad (Serbia), Nikola Ilić este un cineast independent și director de imagine interesat de filmele de documentar creative și observaționale. Din 2007, Nikola Ilić locuiește în Elveția și Serbia. Este co-fondator al Pro Short Association și membru al Academiilor de Film Europene și Elvețiene.
Filmografie: Rakijada - Distilled Village Tales (2016) / Kod Ćoška (Down On The Corner) (2013); coregizate cu Corina Schwingruber Ilić: Dida (2021) / Just Another Day In Egypt (2015) / Kanton Jugoslawien (2013)
În primăvara anului 2022, Masha se pregătește să părăsească Rusia – propria patrie care acum s-a schimbat. Plecarea se transformă într-un lanț de despărțiri neașteptate: mama sa moare de cancer, iubitul ei fuge de recrutarea în armată, totul, inclusiv vechiul ei sine, se destramă. Modul ei de a face față durerii este să surprindă totul cu camera foto. Furia o ghidează spre o emigrare interioară către scena underground locală, devenită un loc de evadare pentru tinerii ruși. Acest caleidoscop de cioburi surprinde nu numai spiritul vremii, ci și personalitatea regizoarei, care se năruie pe fundalul tulburărilor globale.
Imagine Masha Chernaya
Producția Sergei Yahontov, Pavel Karykhalin, Archil Gelovani
Sunet Andrey Guryanov, Anton Kuryshev
AUDIO: Rusă
SUBTITRARE: Română, Engleză
11
aprilie,
vineri
Cinema Elvire Popesco - Institutul Francez
20:00
90'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Nikola Ilić
Nikola Ilić
Născut în Belgrad (Serbia), Nikola Ilić este un cineast independent și director de imagine interesat de filmele de documentar creative și observaționale. Din 2007, Nikola Ilić locuiește în Elveția și Serbia. Este co-fondator al Pro Short Association și membru al Academiilor de Film Europene și Elvețiene.
Filmografie: Rakijada - Distilled Village Tales (2016) / Kod Ćoška (Down On The Corner) (2013); coregizate cu Corina Schwingruber Ilić: Dida (2021) / Just Another Day In Egypt (2015) / Kanton Jugoslawien (2013)
La 25 de ani de la nunta părinților săi, o regizoare sapă în filmul nunții lor pentru a descoperi mai multe despre familia ei. Această căutare o va duce însă pe tărâmul nebănuit al secretelor de familie și va trezi amintiri îngropate adânc în memorie.
1939, România. Un soldat urmărește o femeie tânără. Povestea lor de dragoste începe. Soldatul este însă chemat pe front, iar iubirea lor se pierde în război. 2014, în timpul unui interviu lung, Noucha, acum la 91 de ani, dezvăluie, pentru ultima oară, secretele unui lumi uitate. Ce rămâne dintr-o poveste de dragoste după trei sferturi de secol și un război?
Prin materiale de arhivă și conversații intime, filmul explorează impactul de durată al migrației asupra identității, bazându-se în acest sens pe călătoria familiei mele din România până în America și înapoi. (Valentin-Rareș Fogoroș)
Petronela, mama autoarei, lucrează din 2010 ca îngrijitoare la o școală de sat. Printr-un interviu telefonic cu fiica sa, ea reflectează asupra anilor de muncă, oboselii acumulate, legăturilor formate, dar și a incertitudinii viitorului.
Un tânăr cineast care studiază la Institutul de Cinema din Alexandria (AHIC) se luptă cu un conflict interior; împărțit între loialitatea sa profundă pentru orașul natal, Alexandria, și dorința arzătoare de a se imersa în vibranta lume a filmului din Cairo, agitata capitală a Egiptului.
AUDIO:
SUBTITRARE:
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
12:30
10'
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Muzeul Țăranului
11:00
10'
Blue
Blue
Ana Vîjdea
2024, 20'
România
AUDIO: Română, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
Rodica, Maria și Patrick sunt români expatriați în Bruxelles. După mai multe întâlniri cu ei, am decis de comun acord să colaborăm la un proiect cinematografic. Un film despre gama largă a iubirii, despre momentele în care ne străduim profund să ne conectăm, dar tot ce reușim să facem este să ne rănim reciproc. (Ana Vîjdea)
Imagine Ana Vîjdea
Montaj Cosmin Nicoară, Ana Vîjdea
Scenariul Ana Vîjdea
Producția Elena Martin
Sunet Petre Osman
Distribuție Rodica Ilieș, Maria Ilieț, Patrick Ilieș, Ciprian Ilieș
AUDIO: Română, Franceză
SUBTITRARE: Română, Engleză
Zuzia, o adolescentă foarte sensibilă și înzestrată artistic, se luptă cu dependență. Fratele ei, regizorul filmului, încearcă să-și dea seama ce lucruri s-au întâmplat în familie care au făcut-o pe Zuzia să cadă în adicție.
Pornind de la pretextul narativ oferit de un articol de cotidian – un jurnal ţinut de o textilistă din Slobozia – Jurnalul Floricăi S e o odă jovială adusă feminității colective din mediul industrial altoită pe două motive familiare ale epocii: discrepanţa vechi-nou (vezi Slobozia Veche vs. Slobozia Nouă) şi traseul emancipator, sat-oraş, al personajelor feminine centrale.
Este arta o formă de activism? Poate arta să aibă o identitate feminină sau feministă? Acest film explorează reinterpretarea hipersexualizată a conceptului demodat de „bimbo” și contrastează această perspectivă cu realitatea unei societăți patriarhale, împotriva careia femeile din România continuă să lupte.
Cum se simte să crești în timp de război? Într-un documentar colaborativ dezvoltat chiar de ele, nouă tinere femei ucrainene ne oferă o perspectivă unică a vieții lor în Ucraina și Germania. Cât timp îți mai revine ție când frica și grija pentru familie și alți oameni sunt omniprezente?
Solid as a Rock este un scurt documentar din perspectiva unei activiste climatice în vârstă de 16 ani. În această poveste personală, ea vă ia de mână și vă povestește despre nesupunerea civilă ca sursă de speranță. Ce o împinge să protesteze? Cum este să fii arestată? Care sunt gândurile ei cu privire la viitor?
AUDIO:
SUBTITRARE:
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
15:00
6'
12
aprilie,
sâmbătă
Cinema Muzeul Țăranului
13:00
6'
galerie media
Cum să dispari
How to Disappear
Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
Cum să dispari este un film anti-război în adevăratul sens al cuvântului, căutând posibilități pentru pace în cel mai improbabil loc al unui joc de război. Este un omagiu adus nesupunerii și dezertării - atât în războiul digital, cât și în cel fizic-real.
Imagine Michael Stumpf
Montaj Leonhard Müllner
Scenariul Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
Producția Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf)
În 1970, la inițiativa lui Soraya Antonius (Fifth of June Society), Christian Ghazi și Noureddine Chatti s-au întâlnit cu mai multe figuri politice arabe, în special palestinieni care trăiesc în Liban. În documentarul rezultat, Ghassan Kanafani, Sadiq Jalal El-Azm, Nabil Shaath și alte persoane publice își dezvăluie perspectiva despre revoluția palestiniană, urmărindu-i istoria până la începuturile sec. al XX-lea.
AUDIO: Engleză
SUBTITRARE: Română
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
18:00
58'
Urmat de o dezbatere extinsă cu Armita Modares (Fundraisers for Falastin) și cineastul Rami El Sabbagh
Rami El Sabbagh
Rami El Sabbagh
Rami Sabbagh s-a născut în Beirut în iulie 1979 și este artist video, editor de film, și muzician. În 2000, a descoperit opera dispărută a regizorului libanez de avangardă garde Christian Ghazi și a lucrat cu el la ultimul său documentar Coffin of the Memory în 2001.
Videoclipurile lui Sabbagh 2mg of rotten blood on pure white snow (2006), the last hero (2011) și imperfect unless performed in blood (2018) oscilează între ficțiune și arta video, iar în 2020 a co-regizat topologia unei absențe cu muzicianul experimental Sharif Sehnaoui , un documentar experimental care oferă un răspuns și o interpretare poetico-ficțională a imaginilor de arhivă de la Pathé Gaumont filmate în Beirut în timpul mandatului francez al Libanului.
Între 2013 și 2018, Sabbagh a participat la înființarea și conducerea artistică artistică a Dawawine, un spațiu multifuncțional din Beirut.
Dialog arabo-israelian (1974) este pasionalul ultim documentar al lui Lionel Rogosin (Pe strada Bowery, Întoarce-te, Africa), în care poetul palestinian Rashed Hussein și scriitorul israelian Amos Kenan încearcă un dialog pentru o posibilă soluție a nesfârșitului conflict. Cele două părți nu au mai discutat niciodată această problemă comună atât de onest și voluntar.
Distribuție Rashed Hussein, Amos Kenan
AUDIO:
SUBTITRARE:
11
aprilie,
vineri
Cinema Muzeul Țăranului
18:00
41'
Urmat de o dezbatere extinsă cu Armita Modares (Fundraisers for Falastin) și cineastul Rami El Sabbagh
Rami El Sabbagh
Rami El Sabbagh
Rami Sabbagh s-a născut în Beirut în iulie 1979 și este artist video, editor de film, și muzician. În 2000, a descoperit opera dispărută a regizorului libanez de avangardă garde Christian Ghazi și a lucrat cu el la ultimul său documentar Coffin of the Memory în 2001.
Videoclipurile lui Sabbagh 2mg of rotten blood on pure white snow (2006), the last hero (2011) și imperfect unless performed in blood (2018) oscilează între ficțiune și arta video, iar în 2020 a co-regizat topologia unei absențe cu muzicianul experimental Sharif Sehnaoui , un documentar experimental care oferă un răspuns și o interpretare poetico-ficțională a imaginilor de arhivă de la Pathé Gaumont filmate în Beirut în timpul mandatului francez al Libanului.
Între 2013 și 2018, Sabbagh a participat la înființarea și conducerea artistică artistică a Dawawine, un spațiu multifuncțional din Beirut.
Jurnalul unui cer se desfășoară ca o simfonie atmosferică a violenței asupra Beirutului, descoperind amestecul obsedant al luptelor militare israeliene și murmurul neîncetat al generatoarelor în timpul penelor de curent. Acest eseu video aruncă spectatorii într-o cronică înfricoșătoare a vieții de zi cu zi transformată de militarizarea aerului, unde teroarea incursiunilor repetate devine un fundal înfricoșător de banal.
Premiatul cineast Marc Isaacs explorează viața secretă a șoferilor de camion britanici, descoperind o lume neexplorată a izolării, singurătății și drumurilor libere. Găsind mulți dintre acești bărbați dormind în camioanele lor, în refugii și stații de service, acest film este un portret intim și emoționant al masculinității moderne pe autostrăzile britanice.
AUDIO: Engleză
SUBTITRARE: Română
11
aprilie,
vineri
Cinema Union
18:00
18'
Urmat de Q&A cu regizorul filmului
Marc Isaacs
Marc Isaacs
Din 2001, Marc Isaacs a regizat peste 10 documentare creative pentru BBC și Channel 4. Filmele sale au câștigat premii Grierson, Royal Television Society și Bafta, precum și numeroase premii la festivaluri internaționale. În 2006, a avut o retrospectivă la États généraux du film documentaire de Lussas și lucrările sale au fost incluse în numeroase volume despre documentare și studii academice.
În 2008, Marc Isaacs a primit un doctorat onorific de la University of East London pentru munca sa documentară. Este un profesor invitat la London Film School, National Film and Television School și Royal Holloway University.
FILMOGRAPHY
- The Road a story of life and death (2012)
- Outside the court (2010)
- Men of the city (2009)
- All white in Barking (2007)
- Philip et ses sept femmes (2005)
- Un jour, mon prince viendra (2005)
- Calais : the last border (2003)
- Travellers (2002)
- Lift (2001)
- The Filmmaker's house (2020)
Marc Isaacs documentează soarta mai multor londonezi din diverse clase sociale, în timpul crizei economice curente. Filmul se concentrează pe patru personaje principale, întinzându-se de la un manager de fond speculativ high-end care-și pierde familia din cauza monitorizării compulsive a evenimentelor de pe piața economică, la un măturător spiritual în căutare păcii. Folosind imagini cu etern plouata capitală britanică, precum și muzică impresionantă, Isaac echilibrează fluid portretele sensibile ale oamenilor încercând să-și găsească locul în agitata Londră.
Din 2001, Marc Isaacs a regizat peste 10 documentare creative pentru BBC și Channel 4. Filmele sale au câștigat premii Grierson, Royal Television Society și Bafta, precum și numeroase premii la festivaluri internaționale. În 2006, a avut o retrospectivă la États généraux du film documentaire de Lussas și lucrările sale au fost incluse în numeroase volume despre documentare și studii academice.
În 2008, Marc Isaacs a primit un doctorat onorific de la University of East London pentru munca sa documentară. Este un profesor invitat la London Film School, National Film and Television School și Royal Holloway University.
FILMOGRAPHY
- The Road a story of life and death (2012)
- Outside the court (2010)
- Men of the city (2009)
- All white in Barking (2007)
- Philip et ses sept femmes (2005)
- Un jour, mon prince viendra (2005)
- Calais : the last border (2003)
- Travellers (2002)
- Lift (2001)
- The Filmmaker's house (2020)
galerie media
Musafirul
Gość
Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz, Michał Bielawski (co-regizor)
În 2021, zona de graniță dintre Polonia și Belarus a devenit o zonă interzisă, de trei kilometri, unde refugiații s-au găsit închiși brutal. Maciek locuiește cu familia lui pe partea poloneză a graniței. Găzduiește un refugiat sirian, Alhyder în vârstă de 27 de ani. După ce își recapătă puterile, Alhyder se lovește de marea întrebare: acum ce? Unde poate merge fără să se pună pe el sau pe Maciek în pericol?
Urmat de Q&A cu co-regizorul Michał Bielawski și o discuție cu Gabriela Leu (UNHCR)
Michał Bielawski
Michał Bielawski
Timp de aproape două decenii, a lucrat în domeniul filmului documentar și de televiziune. În 2013, a primit Premiul Institutului Polonez de Film și a debutat cu documentarul său de lungmetraj Mundial. Cea mai mare miză. Documentarul său de creație The Wind: A Documentary Thriller, produs împreună cu HBO Europe, a avut premiera la Visions du Réel și s-a întors dintr-un turneu global cu numeroase premii de la cele mai importante festivaluri de documentare, inclusiv Dok Leipzig. De asemenea, filmul a fost nominalizat de Academia Poloneză de Film pentru premiile Eagles - Polish Film Awards la categoria Cel mai bun documentar.
14
aprilie
- 30
aprilie
ONLINE
78'
Accesul online la acest film este limitat la 150 de vizionări.