ÎN DIALOG CU REALITATEA
În ediția sa de „majorat”, One World Romania este onorat să-l readucă la festival pe unul din maeștrii filmului documentar, dedicând retrospectiva de anul acesta complexei opere a lui Marc Isaacs.
Pentru un regizor a cărui carieră se întinde pe două decenii și tot atâtea scurtmetraje și lungmetraje, selecția One World Romania este doar o mică mostră a filmografiei sale puternice și pline de umanitate.
Urmărind în evoluție cronologică abordarea lui unică a genului hibrid, pe care Isaacs îl numește „documentar de ficțiune”, spectatorii vor experimenta filmele sale pe o durată de patru zile, vor putea discuta cu cineastul însuși, sau participa la masterclass-ul ulterior de pe 13 aprilie.
Stilul lui Marc Isaacs este definit de o experimentare ludică cu forma și de o „intervenție asupra realității” intenționată. Lucrând ca operator, sunetist și regizor, prezența sa și abordarea sa de „spontaneitate planificată” (cu intervenții când mai ascunse, când la vedere) devine din ce în ce mai palpabilă pe parcursul carierei.
La fel de importantă pentru măiestria sa formală și abordarea inovatoare este maniera blândă, dar directă, în care Isaacs își confruntă subiecții: un act delicat de echilibrare a empatiei și cercetării, a confruntării fără afront. Un sentiment omniprezent de alienare melancolică și nedreptate îi străbate filmele, contrabalansat de momente de umor și candoare - atingând cel mai înalt nivel în filmele sale recente, unde un umor mai ascuțit apare în paralel cu o dimensiune ficțională mai pronunțată în narațiunea și regia sa.
O dovadă a puterii empatiei și artei storytelling-ului, întreaga sa filmografie și-a păstrat relevanța prin modul în care Isaacs alege să se concentreze pe oameni obișnuiți, explorând teme legate de inechitate socială, migrație, rasism și populism, prin complexitățile și contradicțiile naturii umane. Ceea ce-l diferențiază pe Isaacs este abilitatea sa umană specifică de a interacționa cu „celălalt” de pe o poziție egală, indiferent de ideologia sa. În loc să pontifice, încearcă să înțeleagă ce lucrează în spatele fiecărei perspective.
Încă de la primul său film, LIFT, putem observa primele semne ale stilului său ulterior. Aplicându-și abordarea de „spontaneitate planificată” pe un portret multicultural colectiv al rezidenților unui bloc de apartamente, Isaacs lasă tăcerea și pistele de interogație să reveleze contradicțiile inerente atât construcției umane, cât și a celei cinematografice. În DOAR ALBI ÎN BARKING, Isaacs iese din constrângerile blocului-turn din LIFT în întinderea urbană a orașului Barking, observându-i demografia în rapidă schimbare. În ciuda tensiunilor între locuitorii britanici și vecinii imigranți, Isaacs provoacă întâlniri neobișnuite unde universalitatea umană și prejudecățile rasiste se ciocnesc, deseori comic.
În STRĂINI și CALAIS: ULTIMA GRANIȚĂ, Isaacs își întoarce camera spre diferite puncte de trecere – fie că e vorba despre o gheretă de fast food la marginea drumului într-o zonă agricolă lucrată de migranți, sau despre orașul de frontieră Calais, interviurile sale observaționale și răbdătoare reflectă rasism și xenofobie, dar și viețile complicate și perspectivele contradictorii care ne definesc lumea.
OAMENII ORAȘULUI și CÂND SE LASĂ NOAPTEA explorează vulnerabilitatea și melancolia unui spectru larg de masculinitate încurcat în fusul alienant al Capitalismul - fie că e vorba de busculada din centrul financiar londonez sau de cabinele ocrotitoare ale tiriștilor. Înțelepciunea măturătorilor de stradă, brokerii de fonduri speculative care-și reevaluează viețile sau tiriști deveniți cadâne sentimentale, toate devin contraste exemplare în gama de personaje a lui Isaacs.
CASA CINEASTULUI marchează o ruptură decisivă în cariera lui Isaacs. Începând ca un film de frondă împotriva aplatizării libertății creative de către finanțatorii de film și distribuitori, Isaacs creează o docu-ficțiune în care ciocnirile culturale stereotipe par să scape de sub controlul regizorului. Un microcosmos britanic post-Brexit descrie temele legate de multiculturalism, ospitalitate, privilegiu și compasiune cu subtilitate și ușurință, făcând CASA CINEASTULUI una dintre cele mai provocatoare și profund captivante lucrări ale lui Isaacs.