Trecutul istoric nu este doar un artefact. El poate fi un punct de referință, din care să desprindem învățături sau să ne înțelegem prezentul, în aceeași măsură în care poate fi și un continuum dinamic care răspunde la evenimente aflate în desfășurare.
Oricât de mult ar fi trecutul un martor al realizărilor noastre ca societăți sau oricât ar aminti cicatricile sale de tendințele distructive ale umanității, este esențial să rezistăm amneziei sau mistificării istorice. Filmele din cadrul selecției noastre întăresc importanța reexaminării și confruntării trecutului.
Rememorarea trecutului apare sub forme diferite în TĂCEREA RAȚIUNII, MAMA TUTUROR MINCIUNILOR și MEMORIA INFINITĂ. În TĂCEREA RAȚIUNII, Kumjana Novakova recuperează din arhiva Tribunalului de la Haga mărturii cutremurătoare ale victimelor femei din timpul războiului bosniac, scoțându-le din anonimatul cuvântului transcris. Acest proces de suprapunere a memoriei și a istoriei capătă, în MAMA TUTUROR MINCIUNILOR al lui Asmae El Moudir, o dimensiune terapeutică. Îngropate sub minciuni vechi, secrete și uitare voită, traumele Revoluției pâinii din 1981 din Casablanca sunt acum excavate din memoria familiei regizoarei, aceasta folosind machete în miniatură pentru a reprezenta membrii familiei și cartierul în care trăiesc. Relația intrinsecă dintre memorie și identitate, atât la nivel național, cât și la nivel personal, e întruchipată în portretul chileanului Augusto Góngora din MEMORIA INFINITĂ, un jurnalist care și-a dedicat viața și cariera salvării memoriei istorice în timpul dictaturii lui Pinochet – doar ca acesta să se confrunte mai târziu cu propria pierdere a memoriei.
La fel de important în confruntarea trecutului este să analizăm modul în care el se oglindește în prezent – indiferent dacă este vorba de acum 2, 64 sau 640 de ani. În CIOMPI, Agnès Perrais navighează din Evul Mediu până în Florența de astăzi, trasând o linie de continuitate a luptei împotriva exploatării clasei muncitoare - între revolta ciompilor (lucrători din domeniul lânii) și protestele contemporane ale muncitorilor migranți din industria textilă. Plasată în perioada volatilă a Războiului Rece din anii 1960 și a mișcărilor de independență postcoloniale, SOUNDTRACK TO A COUP D'ETAT reflectă în mod copleșitor prezentul, examinând implicațiile complexe ale influenței geopolitice și ale controlului asupra resurselor naționale din jurul proaspăt independentei RDC. Aducându-ne mai aproape de prezent, Daniel Kötter călătorește de-a lungul graniței care separă Armenia de Azerbaidjan, explorând modul în care conflictul din Nagorno-Karabah modelează trecutul, prezentul și viitorul mocnind, atât al geografiei, cât și al destinelor umane.